William Wenton og luridiumstyven

Forfatter: Bobbie Peers
Oversætter: Elisabeth Kiertzner
Sidetal: 239
Forlag: Gyldendal / Serie: William Wenton 1

Målgruppe: 8+

Først da et voldsomt jubelbrøl næsten løftede taget på den store hal, blev William hevet ud af sin trance og kiggede ned på Umuligheden, som han stadig havde mellem hænderne. Men nu var den ikke længere en cylinder. Den var delt i to. Og på den øverste del sad en lille messingplade med indgraveringen: ’TILLYKKE!’”

William Wenton bor i en lille norsk by sammen med sine forældre. Umiddelbart et helt almindeligt liv for en tolvårig dreng, men William ved, at han og hans familie ikke er helt almindelig. For eksempel har de alle taget navneforandring og flyttede for otte år siden i al hemmelighed fra London til den lille by i Norge, hvor han bor nu. Williams morfar, som er videnskabsmand og en stor eventyrer, er desuden forsvundet under mystiske omstændigheder. Har det mon alt sammen noget at gøre med den trafikulykke for otte år siden, hvor William var involveret? Og hvorfor er det, William er så helt vanvittigt god til alt, hvad der har med koder, tal og teknik at gøre?

Da han kommer til at afsløre sig selv som verdens bedste kodeknækker, er han pludselig jaget vildt. Han er nemlig eftersøgt, både af gode og onde typer, og bliver snart jaget af både mennesker, men ikke mindst også kæmpestore, højteknologiske robotter.

”William Wenton og luridiumstyven” er en fantastisk, hæsblæsende, sci-fi-fantasy hybrid! Bogen er første bind i serien om kodeknækkeren William, og jeg glæder mig helt vildt til at fortsættelsen udkommer. Bogen er rigtig god til både drenge og piger. På sin vis minder romanen lidt om Harry Potter bare med teknologi og robotter i stedet for magi – forstået på den måde, at William også tror, han er en helt almindelig dreng, men pludselig åbenbares en helt ny verden for ham, hvor han viser sig at spille en stor rolle.

Bogen kan med fordel læses højt fra 8 år, og fungerer fint til selvlæsning fra cirka 10 år.

Forfatteren Bobbie Peers er filminstruktør, og det mærkes tydeligt i romanen, hvor handlingen er nærmest filmisk beskrevet. Efter sigende er rettighederne til filmatisering allerede solgt. Og DEN film vil jeg gerne se!