Men måske er det i virkeligheden det samme, jeg gør,

da jeg skubber nogle grene til side og ser hvem det er

der sidder og græder i buskadset mellem skaterbanen og fodboldbanen,

for det giver virkelig ingen mening.

Ingen mening overhovedet.” (s. 72)

Det er ikke alt, der står på linjerne, og det er ikke alt, billederne fortæller i Søren Jessens fortælling Vildnis og tropehjelmom, der handler om en dreng, der farer vild i tilværelsen.

Her er nok at tage fat på for læseren – meget forbliver usagt, meget vises på billedsiden, hvor eksempelvis villaforstaden vises som en afrikansk jungle med lianer i gadelygterne. Fortællingen fortælles simultant i både tekst og billeder, hvor teksten tit fortæller èt og billedsiden noget helt andet. Sammen fortæller de historien om en lidt stille og meget forsømt forstadsdreng, jeg-fortælleren, og hans fucked up familie bestående af en arbejdsløs mor, der hele tiden ligger i sengen med migræne og en far, der er forsvundet i ”Vildnisset”, som både er tilværelsen og navnet på et brunt værtshus nede i butikscenteret. Men vi hører også om drengens kat, hans 14 år ældre storesøster der er flyttet hjemmefra, hans bedsteven der er flyttet og den hule, de havde sammen ude i skoven.

Tropehjelmen, han ”organiserer” da ejeren af Vildnisset rydder op, spiller en væsentlig rolle i den dramatiske afslutning på fortællingen. En afslutning, der både rummer stort drama, ildspåsættelse og en ny erkendelse og situation i familien.

På billedsiden sender Vildnis og tropehjelm hilsner tilbage til Søren Jessens underfundige billedbog Bange for alt (2016) og den vellykkede grafiske roman han og Jesper Wung-Sung lavede med Kopierne (2015). Her i Vildnis og tropehjelm bruges billedsiden primært til at anskueliggøre jeg-fortællerens sindsstemning på en spændende og givende måde. Her er nok at se på også under ”læsningen.”

Billedromanen er en både fængslende og gribende fortælling om de helt eksistentielle problemstillinger som savn, håb og ængstelse, mod og frygt og om at have tillid eller mistillid både til sig selv og andre.
Vildnis og tropehjelm vil fungere fint som fri(tids)læsning både derhjemme og i skolen, men så sandelig også som multimodal tekst i danskundervisningen på mellemtrinnet.

Vildnis og tropehjelm

Søren Jessen