Vi andre bor her bare

Forfatter: Patrick Ness
Sidetal: 264

Der skete ikke mere med de blå lys, men vi er alle sammen bekymrede for, at det betyder, at der er noget større og mere forfærdeligt på vej, som vil bringe en ende på alting.

Denne vældigt gode roman er både en ligefrem og mystisk roman. På den ene side er det en roman om en gruppe unge mennesker, der er ved at være færdige med gymnasiet, hvorefter de skal spredes for alle vinde for at læse videre på universitetet. Vi hører om deres hverdagsliv, om deres forelskelser og trakasserier, og vi hører om deres familieliv, som på ingen måde er et let liv.

Derudover indledes hvert af de 21 kapitler med fantastiske beskrivelser af livet blandt indie-kids. Det er liv, i hvilke der sker en masse dødsfald og andre mystiske ting, og dette handlingsspor er både et parallelt spor og et spor, der krydser ind i den socialpsykologiske handling, som fylder det meste af bogen.

Hovedpersonen er drengen Mickey, som lever sammen med sin mor og far og sine to søstre, Meredith og Melanie. De har hver især en del at slås med. Moderen har en indædt ambition om at gøre karriere i det politiske USA, hvilket ikke er uden familiemæssige omkostninger. Faderen er bilsælger, men en havareret sådan, fordi han – ansat hos sin svoger, som han er – har forsøgt at bedrage denne ved at begå underslæb. Nu er han ansat hos svogeren på nåde og barmhjertighed, indtil beløbet, han bedrog svogeren for, er afbetalt. Han er tiltet i sit liv og har oparbejdet et voksent alkoholforbrug, som gør, at han på det nærmeste er utilregnelig. Mikeys søster, Meredith, har været igennem et stærkt anorektisk forløb – som i første omgang gjorde, at moderens politiske ambition kuldsejlede. Melanie er ti år og ganske mærket af alle de problemer, der tårnhøjt hober sig op i og for familien. Men hun opfører sig nærmest unaturligt voksent. Mickey selv lider af OCD samtidig med, at han lider af en ulykkelig forelskelse i veninden og klassekammeraten, Henna. En følelse, der ikke er helt uigengældt.

Omkring sig har Mickey så kammeraten Jared, som er en mystisk og spændende karakter. Dels er han bøsse, hvilket gør ham uønsket i Mickeys familie – hos forældrene – og dels har han mystiske evner, idet han kan helbrede og er guddommelig. Jareds far har i øvrigt samme ambition som Mickeys mor, nemlig om at gøre politisk karriere. Men han benævnes oftest som den evige taber.

Ud af det blå dukker endvidere Nathan op, og han er en karakter, der er ved at gøre Mickey desperat, eftersom han i tide og utide søger sammen med Henna. Nathan er tidligere indie-kid, men har flyttet en masse rundt sammen med sin mor.

Flere detaljer gives ikke … der må læses!

Romanens ærinde er i virkeligheden at følge de unge mennesker gennem den sidste del af deres tid på high school og frem til deres studietid, hvor de som nævnt spredes for alle vinde. De kursiverede afsnit i bogen om disse indie-kids og deres møder, kærlighed og dyrkelse af blå lys med videre er den nærmest ubegribelige baggrund for alt det mystiske, der sker, medens udviklingen skrider frem for Mickey og kammeraterne. Der er noget, der uigenkaldeligt skal tilbagelægges og forsvinde, for at nyt kan dukke op. Derfor indledes det 21. og sidste kapitel da også på denne måde: I hvilket de sprænger vores highschool i luften. For det er ikke børnene, der sprænger skolen i luften. Det sker for dem i og med, at de er færdige med den.

Det er en dejlig roman, hvis handling og personer man følger med stor glæde. Alle karakterer fremtræder tydelige og klare og velbeskrevne – og det gælder både de unge og voksne. De er meget vedkommende. Romanen har en let, livsfilosofisk undertone, som er velkommen.

Romanen er endvidere letlæst og noget af en pageturner.

Patrick Ness kender vi jo i forvejen, ikke mindst fra den mageløse roman “Monster” fra 2015. Ligeledes i 2015 udkom den knapt så vellykkede “Mere end det”. “Vi andre bor her bare” er en glimrende roman. Men denne anmelder har nu fortsat “Monster” som favorit. Og så glæder vi os til den nye roman, som skal udkomme i foråret 2017. Den danske udgave udkommer til og med samtidig med, at den engelske version sendes på gaden. Det er da en cadeau til en god forfatter, må man sige.

Bogen vil være velegnet til såvel litterær analyse som til selvlæsning i folkeskolens ældste klasser.

Patrick Ness’ hjemmeside
Gyldendal – med læseprøve