Usynlige Emma

Forfatter: Terri Libenson
Illustrator: Terri Libenson
Sidetal: 192

Målgruppe: 9+

Hvis du ikke allerede har gættet det, så er jeg altså den stille type. Jeg har været det, lige så længe jeg kan huske. Skrigeriet som nyfødt var enestående. Jeg har dog ældre og meget larmende søskende. Min mor siger, at jeg var meget snakkesalig, da jeg var mindre, så mine teorier er følgende:

1. Jeg blev træt af at prøve at overdøve mine søskende, så jeg klappede i, eller..
  2. Da de blev ældre og fik mere travlt, havde jeg kun voksne at tale med, og hvem gider tale med voksne?

Sådan lyder et citat fra indledningen til denne graphic novel… eller måske er det en tegneserie? Eller en blanding af tegneserie og graphic novel?

Bogen følger to spor i Emmas liv. Dels er der Emmas ”virkelige” liv som en skolepige, der føler sig helt usynlig i klassen og familien. Dels er der Emmas tegneserie, som hun laver, når hun ikke ved, hvad hun skal gøre for at ”falde ind”. I tegneserien om den fiktive pige Klara optræder den tavse Emma også. Og Klara er den pige, som Emma ønsker, at hun kunne være: En pige med veninder, en populær pige med masser af mod på livet, en pige, der ikke er bange i sociale sammenhænge. De to spor følges ad i det, der er bogens intrige: Emmas forelskelse i den kække og uopnåelige Tom Ross. Emma har heldigvis en veninde, Bella, der dog har skiftet klasse, fordi hun er særlig intelligent. Det har efterladt Emma helt, helt alene blandt fnisende tweens, der ikke har den store empati med stille piger.

Det er det amerikanske skolesystem, der beskrives, og det synes en hel del mere lærer-frit end det danske. I hvert fald er der ingen lærere, der griber ind. Emma må klare sig selv. Det viser sig dog, at Tom Ross er en flink fyr, der også tegner.

Tegneserien med Klara som hovedperson er i farver og i en fed streg, mens Emmas ”virkelige” liv er illustreret håndskrevet tekst. Der er mange tegninger med forklarende pile på. Således er det nemt at skelne mellem Emma og Emmas tegnede wanna-be-liv.

Moralen er så amerikansk, som den kan være: Tro på dig selv, så bliver alt godt. Det er et prisværdigt projekt at give stemme til de stille piger, men særligt troværdig er problemløsningen nu ikke. Til gengæld er tegninger og tegneserie fyldt med en fin humor, der får det noget candyfloss-agtige, amerikanske skoleliv til at blive tåleligt for læseren.

Som i alle amerikanske bøger er der en lang tak bag i bogen. Her takkes Terri Libensons mand, familie, døtre, forlægger, venner, læsere og bekendte. Alle er nævnt. Sådan. Herfra skal være en tak til Terri Libenson for et rigtig interessant koncept til graphic novel-genren. Og så er der humor og en anelse selvironi. Det er dejligt midt i flosklerne.

Terri Libenson
Info om bogen på Carlsens hjemmeside

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.