Stur stur nummer!

Forfatter: Kim Fupz Aakeson
Illustrator: Sofie Louise Dam

Målgruppe: 8+

Der er for så vidt slet ingen grund til at præsentere Hr. Kim Fupz Aakesson indledningsvist. Vi kender fortællestilen, humoren, grinene og figurerne fra hverdagens Danmark. Vi kender dog også til den dybere alvor, der kan ligge latent under humoren. Alvoren er humorens fundament og bortset fra, at humor kan have en gavnlig virkning på almindelig trivsel, kan den også bløde op, når alvoren trænger sig på og truer med at bide sig fast. Sådan rigtig for alvor.

Humor og absurditet hænger sammen på flere områder, og det er i samspillet mellem savn, undren, absurditet og rå hverdag, at man skal læse Kim Fupz’ og Sofie Louise Dams ”Stur stur nummer!”.

Denne farverige billedbog tager udgangspunkt i den ensomme dreng, Robin, der bor alene med sin mor. Robin kan ikke længere huske sin far. På klassisk vis drømmer han, at far er både astronaut, arkæolog på jagt i dybe udgravninger eller naturfotograf i skjul i fugtige regnskove. Robins mor konstaterer lakonisk, at hans far er en klovn. En kæmpe klovn. Sådan en vil Robin gerne se.

En dag sker det hverken værre eller bedre, end at klovnefar kommer cyklende på en ethjulet cykel. Til stor glæde for børnene på vejen. Robin glæder sig i første omgang over farens tilstedeværelse og popularitet, men når han forsøger at stille faren de spørgsmål, som længe har brændt sig fast i ham, får han enten vand i hovedet, et ballondyr eller også smider klovnen en lagkage i hovedet på sig selv. Der er ikke meget dybde bag klovnemasken, og klovnen cykler væk uden at have givet et eneste svar. Men det er nok fordi, at han skal ud i verden og få triste børn til at grine. ”Der er mange, der trænger til at grine der ude i verden”, tænker Robin.

Som det måske allerede står klart, har Robin selv ikke meget at grine af. Han er trist, for den far, han gerne ville have haft, udebliver totalt. Han er vitterlig en klovn. Robin finder trøst hos sin mor. Klovnens besøg har dog haft den positive virkning, at de andre børn i kvarteret nu ved, hvem Robin er, fordi han har sådan en sej far, så nu har Robin fået nogen at lege med. Det havde han ikke før.

Jeg bliver grebet af “Stur stur nummer”. Jeg bliver grebet af ikonotekstens måde at fortælle historie på. Vi møder Sofie Louise Dams farverige og sprælske illustrationer, som på en gang skaber de fornødne, supplerende cirkusrammer omkring kloven, men også har en kontrapunktisk funktion, når klovnen i Robins fantasi rejser fra Paris til Peru for at underholde triste børn. Det er til tider hjerteskærende, så opfindsomme og loyale børn kan være for at finde et rationale for forældres dårlige opførsel. Robins far er der for mange børn. Det er bare ærgerligt, at han ikke er der for Robin. Man skal lægge mærke til, at Robin er den eneste, der ikke griner af de mange klovnenumre.

Drengen, der bor alene med sin mor, kender vi udmærket fra Kim Fupz’ forfatterskab. Behøver jeg nævne drengen, de kaldte Vitello? Kim Fupz har dog et umiskendeligt og beundringsværdigt psykologisk indblik i sine protagonister, for hvor Vitello er en korkprop, der uanset nederlagenes omfang og hyppighed kommer hurtigt ovenpå igen, er Robin en mere reflekterende, tungsindig dreng, der savner sin far. Heldigvis ved Robins mor, at hendes søn har brug for at blive samlet op, når hans far er en stor klovn, der bare mener, at alt er et sturt, sturt nummer.

Jeg kan endnu en gang glæde mig over at møde en bog, der i al sin enkelthed er gennemtænkt. Den er med til at vise, hvad billedbogen kan, når der skal fortælles komplekse historier i et barneperspektiv. Illustrationerne viser Robins skrøbelighed og undren, når klovnens svar på hans spørgsmål begrænser sig til båthorn og ballondyr.

”Stur stur nummer!” bør give anledning til fordybelse. Den skal indgå i et eventuelt billedbogsforløb på mellemtrinet, hvor man kan tale om bogens nuancer og kontrapunktiske virkemidler. Det er ikke en lettilgængelig bog, og alene forsiden fortjener en bemærkning efter endt læsning. Robins liv er ikke en cirkusforestilling, og det vil mange børn kunne nikke genkendende til.

Stur stur bog af Kim Fupz og Sofie Louise Dam!

Kim Fupz Aakeson
Sofie Louise Dam
Info om bogen på Gyldendals hjemmeside

Anmelder: Janus Neumann

Janus er uddannet lærer og Cand. Pæd, i didaktik m.s.h.p. dansk med speciale i børne- og ungdomslitteratur. Janus har arbejdet på Skovshoved Skole i Gentofte siden 2002 og har i forlængelse af sin kandidatuddannelse holdt flere foredrag om børnelitteratur. Janus har en særlig interesse for den børnelitterære historie, den ironiske børnelitteratur og billedbøger.
Dette indlæg blev udgivet i Billedbøger, Mellemtrin og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.