Forfatter: John Kenn Mortensen
Illustrator: John Kenn Mortensen
Sidetal: 315
Forlag: Høst og søn
Set til kr.: 199 kr.

Målgruppe: 12-14 år

”Bare fordi man er paranoid, betyder det ikke, at der ikke er nogen efter en, sagde hans gamle psykolog engang.” Det er åbenbart den fortid Sebastian har. Altså en fortid med en psykolog, og det kan nok også have været nødvendigt. Sebastians mor har fået et nervesammenbrud, hans søster er på efterskole, og nu skal Sebastian i ”pleje” på Kragenborg, en virkelig hjemsøgt gammel gård på Lolland. Og når Falster er tæt på ro og fred, så er Lolland altså langt ude.

Sebastian ankommer til Kragenborg sammen med Gunnar:
”De ender foran en sort gitterport. På hver side af jerngitteret står en stensøjle, og på toppen sidder en mørk statue af en krage, hvis lange, sorte næv peger ind i tågen mod godset. Ved siden af porten ligger der et lille bindingsværkshus. En tung kæde holder lågerne på plads. Gunnar hopper ud af vognen. Han tager en nøgle op af lommen og giver sig til at fjerne den tunge kæde.

Ja, man kan sgu ikke være for forsigtig. Der er så mange weirdos herude på landet.”

En af disse weirdos er helt klart Gunnar, Sebastians morbror.

Prologen giver et blik på de følgende tre hundrede sider: ”Stemmer. Skarpretteren, bødlen, åbner langtomt øjnene. Øjenlågene er tunge. Han ser et ansigt, der smiler til ham. Han har set det før. Det er en gammel mand. En præst. Skarpretteren kan ikke holde de tunge øjenlåg åbne.” Når man præsenteres for en skarpretter i selskab med en præst på side ét i en børnebog, så kan man næsten vide, at det er John Kenn Mortensen, der står bag. Han har uhygge på tastaturet, og han skriver og tegner helst med sort. Han tegner også i denne roman, men det er mest vignetter og dystre forsider til de enkelte ”dele”, bogen er inddelt i. På omslagets første og sidste sider er der grundplan for Kragenborg. Her kan man finde Sebastians værelse, Elins værelse, Hall og Trofæstue. Helt som var det en Hammerslag-oversigt. Kun på omslagets sidste side er ”skarpretterens værelse” tegnet ind.

Meget af fortællingen foregår i det grå tusmørke mellem virkeligheden, spøgelsernes og mareridtenes verden. Det er grumt og galt. Man læser bedst og mest roligt, hvis man har en skarpsleben økse liggende ved lænestolen.

Link:

John Kenn Mortensen

John Kenn Mortensen