#slipmigfri

Forfatter: Charlotte Glaser
Oversætter: Anja Hitz
Sidetal: 263

Fødselsdagsbarnet fejres af folk uden indlevelsesevne. Selvfølgelig. Alle tænker kun på sig selv. At jeg ikke har bemærket det før. Hvorfor har jeg ikke bemærket det før? Skulle Bente dø, før jeg forstod det?

#slipmigfri er en roman om at komme til klarhed med sig selv og om, hvad meningen med livet mon kunne være – og desuden også om det, som citatet viser: Verden er større end dig selv. At finde sig til rette i verden er netop at ville vide af, at der er andet og mere end mig og mine lyster.

Den noget selvcentrerede Siri er 20 år og læser litteraturvidenskab på universitetet. Hun har desuden denne lektie med sig i bagagen: Det er lettere at gøre det, der forventes af dig end at gå nye veje.

Siri møder Ole på studiet, og vi møder dem begge i romanens begyndelse lige efter et samleje. (Det er i det hele taget en bog, der rejser spørgsmålet, om man kan bolle sig til kærlighed og mening med tilværelsen? For der gås virkelig til stålet, hvad det angår.) Både Siri og Ole er lettere benovede og forlegne her i postsex-situationen, hvor de iagttager hinanden nøgne. De dyrker imidlertid hinanden med en imponerende lidenskab, der lidt efter lidt sætter sig under huden på dem begge. De bliver smaskforelskede. Og flere gange efterlyser Ole, at de får, hvad han kalder “the talk”. Skal deres hujen og udskejelser mellem dynen og lagenet føre til noget forpligtende? Er det fis og ballade, eller skal det have betydning? Det er relevante spørgsmål, som ingen af dem tilsyneladende begriber dybden af, idet de begge boller lidt ved siden af med hhv. Jonas og Henriette. Det synes, at deres overfladiske, egoistiske og seksuelle udfoldelser betyder mere end det grundlæggende. Nå, men de er kun lige 20 år og skal da ved gud have lov at folde erotikkens faner ud.

Sine forældre, forfatterfaren og den lidt emsige mor, som Siri sandsynligvis har fået sin leveregel fra, kan Siri ikke for alvor bruge til noget. I stedet er den voksne, som Siri kan hælde sit hoved til og lære af, mosteren Bente. Hun kan stille de relevante og nagende spørgsmål, der tvinger Siri til at tænke tanker, som hun ikke har lyst til at tænke, men som hun godt ved, hun bliver nødt til at tage stilling til. Så meget desto sværere bliver det, da mosteren bliver dødeligt syg…

Derudover har Siri også veninden Lene, som hun spiller squash med, og bøssevennen Ivar, som hun går lange ture med, men ingen af dem kan give hende den eksistentielt udfordrende modstand, der tvinger hende ud i seriøse overvejelser på livets vegne.

Det er først med mosterens død, at livets alvor går op for Siri, og hun indser, at hun bør gå de nye veje, som hun i sin leveregel er blevet advaret imod. Det koster. Men den hårdt tilkæmpede frihed skal nok vise sig at være umagen værd. Dér et sted ligger måske den større og alvorligere mening, der kan åbne livet for hende, så det kan få betydning for resten af hendes liv.

#slipmigfri er en medrivende og velskrevet bog – fint oversat af Anja Hitz – og den vil ganske givet være et godt bekendtskab for unge (piger især), der er på vej til at finde deres egen mening med tilværelsen. Bogen anbefales til selvstændig læsning.

Charlotte Glaser
Høst & Søn
Læseprøve