Oversætter: Dorte Andersson
Sidetal: 247
Forlag: Carlsen / Serie: Sonar
Udgivelsesår: 2015
Set til kr.: 269,95

Målgruppe: 14+

”Hvorfor gør vi det her?” spurgte jeg og så rundt på de fire drenge, der stod rundt om bordet. Tre af dem var mine brødre – Jerom, Nathan og Gage – og den sidste kunne lige så godt have været det – Braden. Han havde været vores nabo i 12 ud af mine 16 år og var altid sammen med os.

”For det første for at bevise at vi kan. For det andet for at hærde væres maver til de bank, de får i football i morgen.”

”Så med andre ord, bare for at være nogle idioter.” (6)

Charlie er en drengepige. Hun går ikke op i makeup, tøj og andre tøseting, men går derimod meget op i sport, både at se og dyrke det: football, basketball, disc golf – you name it. Hun ved derfor en masse om sport og om at være i selskab med drenge, men ikke så meget om at være sammen med andre piger.

Da Charlie endnu en gang bliver taget for at køre for stærkt i bilen og får en bøde for det, mener hendes far, at hun intet har lært af, at han betalte bøden sidste gang, så derfor må hun få sig et arbejde, så hun kan betale både bøden og den forhøjede forskringssum. Charlie går derfor på jagt efter et job sammen med sin bror, Gage, som flirter med alle piger, han ser. Charlie får tilbudt til job i Linda’s Bazaar, som ellers ikke typisk er en butik, Charlie ville træde ind i. Jobbet og mødet med Linda skal vise sig at være en noget anderledes og ny verden, der åbner sig for Charlie.

På hjemmefronten er der noget mystik omkring morens død, som Charlie bliver ved med at vende tilbage til i sine drømme. Dette forsøger hun at afværge med daglige løbeture, men når jobbet kalder, er det svært at få presset ind, for faren vil ikke have, at Charlie løber om aftenen, med mindre hun har en af sine brødre med. Af søvnløsheden udspringer hyppige natmøder med Braden ved hegnet mellem haverne, som udvikler sig til et venskab på flere niveauer. Pludselig dukker der nogle ukendte følelser op, som hun skal deale med, men Braden er hendes bedste ven, så risikerer hun at miste ham som ven, hvis hun tør vise sine følelser?

Bogen er skrevet af den amerikanske forfatter Kasie West på bedste amerikanske ungdomslitterære tradition. “Skal – skal ikke” er i den grad en teenagebog med alt hvad dertil hører: romantik, jalousi, venskab, identitet, forældre, søskende og meget mere. Bogen kan både fremkalde glæde og tårer.

Jeg vil hovedsagligt anbefale bogen til selvlæsning. Unge læsere kan få meget ud af at læse bogen og måske finde ud af, at det er okay at være anderledes, som ellers kan være en tvivl, der til tider karakteriserer ungdommen. Bogen behandler relevante temaer for unge, og den vil med garanti kunne fange teenagepiger og på sin vis også drenge, der især vil kunne relatere til blandt andet det søskendeforhold bogen præsenterer, glæden for sport med videre.

Sproget er letforståeligt, dog er enkelte steder præget af at være en engelsk oversættelse, idet nogle vendinger ikke fungerer på samme måde på dansk som på engelsk. Selv om bogen med sin længde og sine forholdsvis små bogstaver måske kan afskrække enkelte unge læsere, bør det ikke skræmme nogen væk, for den er inddelt i korte kapitler, let tilgængeligt sprog, og læseren vil hurtigt blive opslugt af Charlies univers. Hun er en sportsgal pige, der er ved at finde ud af, hvem hun selv er.

Dette er især bogen til både den sportsglade pige, der kan have svært ved at identificere sig med de mange romaner med piger, der interesserer sig for tøj, neglelak og sladder, men som stadig ønsker sig en god og gribende fortælling.

Så spørger man mig: Skal – skal ikke? SKAL!

Anmelder: Louise Nilsson

Louise er uddannet folkeskolelærer fra Læreruddannelsen i Århus i 2014, hvor hun i forbindelse med sit bachelorprojekt bidrog med en artikel til tidsskriftet Bachelorvinkler på lærerprofessionen, nr. 3, juni 2015 om læreres kriterier for valg af ungdomslitteratur. Efter endt læreruddannelse hun startede på kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) på DPU i Århus, som hun afslutter sommeren 2016. Sideløbende med sit studie har Louise desuden arbejdet som privatunderviser og lærer hos LærDansk Aarhus. På læreruddannelsen blev hendes interesse for børne- og ungdomslitteratur vakt, og det åbnede sig for hende, hvilket stort potentiale den har at byde ind med. Louise er især interesseret i ungdomslitteraturen - og særligt den nyere komplekse ungdomslitteratur. Den kan bare noget særligt, både i forhold til at fange eleverne og behandle komplekse elementer, men den giver også en masse at reflektere over, som hun finder helt fantastisk.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.