Forfatter: Victoria Aveyard
Oversætter: Astrid Heise-Fjeldgren
Sidetal: 395
Forlag: Gyldendal / Serie: Red Queen 1
Set til kr.: 250,-

Målgruppe: 15+ YA

I skolen har vi lært om verden, som den var før, om englene og guderne, som boede oppe i himlen og styrede jorden med omsorgsfuld og kærlig hånd. Nogle siger, at det bare er historier, men det tror jeg ikke på. Guderne styrer os stadig. De er kommet ned fra stjernerne. Men de vil os det ikke længere godt.

I ”Rød dronning” følger vi den unge pige Mare Barrow. Mare er lommetyv og lever i en verden, hvor man er opdelt efter, om ens blod er rødt eller sølvfarvet. De Røde (og hermed Mare) er samfundets bund, hvor man kæmper for at overleve og skaffe til dagen og vejen, mens Sølverne er overklassen, som lever det gode liv. Når man er Sølver, har man også magiske kræfter, og ved et uheld opdager Mare til sin egen overraskelse – og Sølvernes – at hun også har magiske evner. Hun bliver derefter ansat ved hoffet, officielt som tjenestepige, men uofficielt for at de adelige har et håb om at kunne styre hendes skæbne og at det ikke bliver officielt, at en Rød har magiske evner, noget man ikke troede muligt. Det kunne potentielt skabe oprørstilstande, og da Den Højrøde Garde, en oprørsgruppe, allerede er på spil, har Sølverne bestemt ingen interesse i at få Mares kræfter frem i lyset. De brygger derfor en historie sammen, om at hun faktisk er Sølverprinsesse, men blev bortadopteret til Røde folk som spæd – og så håber de ellers, at ingen opdager, at Mares blod rent faktisk er rødt. Mare bliver af kongen tvunget til at gifte sig med den ene af to giftemodne prinser, og Mare begynder langsomt at få følelser for begge prinser – men hvem af dem (om nogen?) kan hun stole på?

Mare opdager hurtigt, at det luksuriøse liv hos Sølverne også er ét stort spil. Et spil om magt, om hævn og om bedrag. Og det gælder om at kunne spille spillet!

Jeg er helt vild med “Rød Dronning”. Forfatteren får portrætteret sine karakterer virkelig godt og med masser af dybde og nuancer. Skrivestilen flyder godt og er til tider næsten filmisk, jeg kunne næsten se scenerne for mig – en stor fordel, når man skal have forklaret et helt anderledes samfund og en ukendt verden, der gerne skal kunne bygges ubesværet op inde i læserens hoved.

Jeg synes ”Rød dronning” med fordel kan sammenlignes med flere populære dystopier/fantasybøger, for eksempel The Selection-serien, Hunger games-bøgerne og Game of Thrones.

Her er mange temaer på spil, både frihed versus undertrykkelse, kærlighed, og magtspil; og der er action og kærlighed for alle pengene! Det er blodigt, det er voldsomst, det er fængende som ind i h…!

Vi har her at gøre med en pageturner af rang, og det er efter min mening helt med rette at den har været hypet så meget, som den har.