Ræven og nissen

Forfatter: Astrid Lindgren
Illustrator: Eva Eriksson
Oversætter: Kina Bodenhoff

Målgruppe: 4+

Jul uden Astrid Lindgren er svært at forestille sig – både i bøgerne og på tv – tænk bare på den romantiske og idyliserede jul for alle børnene i Bulderby, eller på den stakkels ensomme Pippi i hendes store hus, VillaVillaKulla,  juleaften. For julen var nok den største højtid i Astrid Lindgrens forfatterskab og liv.

”Ræven og nissen” skrev og udgav Astrid Lindgren første gang i 1965. Det er en gendigtning af den svenske digter Karl-Erik Forsslunds evemtyrfortælling: ”Räven och tomten.” I ganske korte, præcise, lyriske sætninger, fortæller Astrid Lindgren sin fortælling. En fortælling som er omsat til et smukt, mundret dansk af Kina Bodenhoff. Der kan ikke være mange hjørner i Lindgrens forfatterskab tilbage Bodenhoff ikke har genskabt på dansk.

For første gang er det Sveriges helt store illustrator Eva Eriksson, der illustrerer en af Astrid Lindgrens fortællinger. Det gør hun suverænt. Billedsiden emmer af jul og julelys fra omslaget til slutningen af fortællingen. En fortælling, der på billedsiden, udspiller sig i et sneklædt, lidt gammeldags landligt miljø, ikke ulig Bulderby. Og børnene er i Eva Erikssons streg fremstillet som de legende børn, Astrid Lindgren altid fortalte, hun selv og hendes venner havde været i en verden lang tid før der fandtes iPads og fjernsyn i smålandske Vimmerby. I et centralt opslag ser man børneflokken lege ultraanlogt ved juletræets fod med legetøj fra dengang verden ikke var af lave. Men symbolsk har et af de mindste børn fået en Pippi-dragt og aben Hr. Nilsson i julegave.

Eva Eriksson har tegnet en ganske sød ,sulten ræv, der er på jagt tæt på menneskenes bolig. Kun gårdnissen er opmærksom. Og med ham indgår ræven en aftale om, at den holder snuden fra hønsegården mod at den får andel i den julegrød børnene hver aften sætter frem til gårdnissen.  Hvorvidt ræven nu holder sin del af aftalen står hen i det uvisse.

Det er dette lille juledrama billedbogen handler om. Og det er der kommet en herlig julebilledbog ud af. En bog der netop primært fungerer som billedbog, idet det i flere opslag er Eva Erikssons skønne illustrationer, der trækker læsset.

”Ræven og nissen” er oplagt som mandelgave og til oplæsning, hvor børn befinder sig, og hvor en god julehistorie er på sin plads. Bogen er klinisk renset for voksne. Her er kun dyrene, børnene og gårdnissen til at ordne sagerne. Er der mon en dybere julemening med det?

Eva Eriksson

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , . Bogmærk permalinket.