Målgruppe: 14+

Egentlig burde ingen bo i en kirke. Så meget havde Hirka forstået.
I hvert fald ikke sådan en som hende.
De sagde, det var Guds hus, men han havde ikke været der,
efter Hirka var kommet, så hun tvivlede på, at han brugte det særlig meget.

Og sådan er der så meget at tænke over i Siri Pettersens andet bind i serien Ravneringene ”Råddenskab.”

Hirka Haleløs befinder sig ikke længere i fantasylandet Ymslanda. Hun er via en tur gennem Ravneringene endt i vores verden der er befolket af haleløse mennesker som hende. Men hun føler sig alt andet end hjemme her blandt os dødelige og haleløse. Handlingen er sat i en (nær) fremtid, hvor verden som vi kender den, er ved at gå under. Verden beskrives som et kaotisk og dystopisk sted, fyldt med grådighed og hævnfølelse. Her jages Hirka af den ligfødte, onde Graal. Hun er tilladt bytte for alle, og hendes eneste allierede på hendes flugt rundt i Europa er en anden, men totalt utilregnelig, ligfødt.

Ikke noget at sige til at Hirka længes voldsomt efter Rime fra ”Odinsbarn” og den verden han repræsenterer.

Undervejs i ”Råddenskab,” som også er en beskrivelse af Hirkas identitetsdannelsesproces, begynder hun at ane hun hvem hun er og hvilken betydning hun har for at kilden til råddenskab kan få sin frihed.

”Råddenskab” rummer samme basale spænding som ”Odinsbarn” og Siri Pettersens fortællestemme er stadig i øjenhøjde med sine unge læsere. Fokus holdes konsekvent på hovedpersonen Hirka og hendes oplevelse af og i vores verden. En verden der også rummer fantastiske eller magiske elementer som rindende varmt vand inde i husene, lyde i en kasse og lys der aldrig går ud. Ting, vi haleløse tager for givet, men som Hirkas fremmede blik på vores verden giver læseren lejlighed til at  reflektere over.

Siri Pettersen to første bind i serien Ravneringene fungerer rigtig godt som nordisk noir fantasy litteratur; men man skal som læser kunne overgive sig til disse fantastiske konstruerede universer. Og dem er der i disse år nok at tage fat i: Kenneth Bøgh Andersen har netop afsluttet sin fremragende, seks bind lange odysse i underverdenen, ”Den store djævlekrig” med fortællingen  om ”Den faldne djævel,” og Malene Sølvsteen har lagt forrygende fra land med første bind, ”Ravnenes hvisken,” i hvad der gerne skulle ende med at blive en trilogi.

”Råddenskab” anbefales som fritidslæsning til skolernes pædagogiske læringscentre. Herudover skal man være opmærksom på at ”Råddenskab” er YA-litteratur og dermed også henvender sig til et lidt ældre læsersegment. For selv om både ”Odins barn” og ”Råddenskab” på overfladen er letlæste og underholdende fortællinger, kræver de en vaks og vågen læser med deres meget store persongalleri og spring i handlingen. Indtil videre er det en forrygende rejse Siri Pettersen har taget sine læsere med ud på. Det bliver spændende at se, hvordan hun får lukket trilogien ned i det afsluttende bind ”Evnen” der udkommer når solen er vendt, det er blevet 2017 og forår igen.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.