Poul og far hos tandlægen

Forfatter: Andreas Bræstrup Kirstein
Illustrator: Rasmus Bregnhøi
Forlag: ABC / Serie: Poul og far 6
Udgivelsesår: 2012
Set til kr.: 189,95

I denne sjette bog om Poul og far, får Poul ondt i en tand, og turen går til den søde tandlæge, der dog ikke kan finde nogle huller hos Poul. Hun opfordrer far til at hoppe i stolen og få tjekket sine tænder, men da hun finder et hul, blegner far. Poul hjælper far gennem behandlingen og synes, at far har været så dygtig, at han godt må give Poul en is – og de husker naturligvis at børste tænder bagefter.

Bøgerne om Poul og far retter sig mod de yngre læsere og fortæller på en sjov og anderledes måde om genkendelige hverdagssituationer, dog med mere utraditionelle løsninger end de fleste forældre griber til. Pouls far er alene, og moren hører vi aldrig om. Pouls far minder på flere måder om Alfons Åbergs far, men mange børn vil undre sig over hans noget utraditionelle måder at opdrage Poul på – og det giver anledning til gode samtaler. Tonen i bogen er let og humoristisk, og handlingen understøttes skønt af Rasmus Bregnehøjs karakteristiske enkle, moderne tegninger og det er forunderligt at se alle de små detaljer, han kan lægge ind i sine billeder.

Bøgerne lægger sig mellem Kaj bøgerne af Mats Letén og Kim Fupz Aakesons bøger om Vitello.

De første fire bøger om Poul og far er udkommet fra 2008 på Politikens forlag, men er desværre udsolgt, så de kan nok kun findes bibliotekerne.

Jeg er vild med Poul og far og kan på det varmeste anbefale hele serien til de 3-6 årige, der vil undre sig og nyde Pouls oplevelser. Der er på en eller anden måde lidt Bamse over Poul.

Anmelder: Birgitte Rasch

Jeg er uddannet lærer fra Nørre Nissum Seminarium og har arbejdet som lærer først i Albertslund og senere på Bernadotteskolen, hvor jeg både var lærer og skolebibliotekar. Jeg var med i ”Den gode historie” i flere omgange og har været forlagskonsulent i børne- og ungdomsbøger siden 2002.