Populær i 9 nemme trin

Forfatter: Sara Ejersbo Frederiksen
Illustrator: Dorte Pontoppidan Thyssen
Sidetal: 82
Forlag: Høst & Søn / Serie: Zoom ind
Udgivelsesår: 2015
Set til kr.: 200,00

Målgruppe: 8+

Maja har været upopulær i sin klasse i 784 dage. Det er lige så mange dage, som hun har gået i skole. Strengt taget er hun vel også upopulær i ferierne, men dem har hun ikke talt med. Hun bliver ikke mobbet eller noget. Hun er bare sådan en, de andre ikke rigtig lægger mærke til.

Maja ønsker sig brændende en veninde. Bare en enkelt. Især nu, hvor hun skal med familien på sommerferie til Afrika, og mor og far har sagt at hun må tage en veninde med.

Maja læser derfor med på den populære blogger Karmas blog, hvor hun har postet et indlæg, der handler om hvordan du bliver populær i 9 nemme trin. Maja beslutter sig for at følge de 9 trin og regner ligefrem ud, hvor mange dage hun har til at implementere hvert trin. Det bliver en stram tidsplan, og Maja synes egentlig hverken, det er specielt nemt at få implementeret trinene, eller at pigerne i klassen er særligt modtagelige for dem. Eneste undtagelse er pigen Aisha, som oftest sidder med næsen i en bog. Men Maja har svært ved at beslutte sig til, hvilken af pigerne hun helst vil have som veninde. Hvordan mon det ender?

”Populær i 9 nemme trin” er en rigtig fin bog til piger  fra ca. 2. klasse og opefter. Den giver et meget realistisk, virkelighedsnært billede af, hvor svært det kan være med veninderne og popularitet i klassen (undertegnede kunne pludselig helt tydeligt genkalde sig fornemmelsen af, hvordan det er at være en af de der typer, som ikke bliver mobbet, men bare aldrig rigtig bliver lagt mærke til – selvom det er mange år siden). Historien ender dog godt, og Maja får, efter et fysisk møde med bloggeren Karma, der kommer på visit på det lokale bibliotek, lært sig et par ting om, hvad der egentlig er vigtigt i forhold til at være sig selv, og hvad man gør for at være en god veninde.

Bogen er en del af Høst & Søns serie ”Zoom ind”, som er letlæste bøger til målgruppen. Det betyder blandt andet, at der ikke er alt for lange ord i bogen, teksten er sat lidt stort, og den brydes af fine illustrationer, der giver fornemmelsen af lidt hurtigere at få vendt nogle sider og dermed forhåbentlig få følelsen af, at ”hey, det her kan jeg jo godt”. Det betyder også, at selvom man måske ikke er så stærk en læser endnu, kan man her få en bog med en handling, der måske rammer mere plet rent aldersmæssigt.

Illustratoren Dorte Pontoppidan Thyssen kendes fra sine dejlige illustrationer af billedbøgerne om pigen Kamma (”Kammas kjoler” og ”Kamma morgensur” – herlige billedbøger med et glimt i øjet, by the way). Jeg kan virkelig godt lide hendes kulørte, let barnlige streg, som også i denne historie rammer helt plet i forhold til målgruppen, og virkelig er med til at rammesætte og fuldende handlingen i bogen.

Rosinante, Populær i 9 nemme trin

Forfatter

Anmelder: Line Frømann Ehlers

Line er uddannet bibliotekar DB anno 2007 og har arbejdet som bibliotekar siden; først på Herning Bibliotekerne og siden 2017 på Skive Bibliotek. Hun elsker det gode gys, både for børn og voksne, og læser derfor meget i den genre. Hendes litterære interesser spænder dog vidt, så hun elsker også en god fantasyroman eller dystopi. Efter Lines liv er blevet beriget med to fantastiske børn, er hun helt naturligt også blevet interesseret i bøger for de allermindste, herunder billedbøger, letlæsningsbøger og højtlæsning - der læses generelt i uhyrlige mængder på hjemmematriklen. Line har anmeldt både børne- og voksenlitteratur flere steder bl.a. i Herning Folkeblad og flere steder på nettet.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.