‣ Forfatter: Line Kyed Knudsen

‣ Udgivelsesår: 2013

‣ Pris: 99,95

‣ Målgruppe:11-13

‣ Sidetal: 198

1.bind i serien Hjemsøgt

Pigen på loftet er et god gedigen lille spøgelseshistorie funderet i det klassiske psykologiske gys. Ved bogens begyndelse er hovedpersonen, Isabella, lige flyttet fra et rækkehus i byen Grimsby til en lejlighed i en nyrenoveret gammel firlænget gård. Sideløbende hermed skal hun også tage hul på et nyt skoleår i 9. klasse, sammen med sin bedste veninde Lærke og de to nytilkomne drenge, Noah og Asif. Der sker mystiske ting i den nyrenoverede lejlighed, i særdeleshed oppe på loftet og Isabella føler sig mere og mere udmattet og utryg, selvom hun – i modsætning til veninden Lærke – tager skarp afstand fra ideen om, at lejlighed og loft skulle være hjemsøgt. Det står dog snart klart, efterhånden som de uhyggelige fænomener eskalerer, at de fire venner må forsøge at komme til bunds i, hvem der hjemsøger loftet og hvorfor.

Line Kyed Knudsen væver på effektiv vis spøgelser og teenageliv på godt og ondt sammen, så man både føler det skræmmende gys ved de skræmmende fænomener og det søde gys ved den første forelskelse. Det er fuldstændig traditionelle virkemidler der tages i brug; der er de travlt optagede forældre som ikke er lydhøre, der dukker et reb op som giver et kraftigt fingerpeg mod gådens løsning og selv legen med ånden i glasset tages i brug. Når det alligevel virker, er det især fordi, at forfatteren har formået at skabe nogle personer med hver deres særlige karakteristika, som virker troværdige i en sådan grad, at man accepterer dem fuldstædig og når man først har gjort det, ender det med, at man også har accepteret de overnaturlige fænomener næsten uden at lægge mærke til det.

Som sagt er det en fin lille gyserperle, der sagtens kan læses som en færdig fortælling, men samtidig lægger sidste sides sidste linje op til, at der nok foregår mere mellem de fire venner og i særdeleshed Noah og Isabella end både de selv og læseren er klar over. Det skal blive spændende at læse næste bind i serien.

Anmeldelsen er skrevet af Sarah Louise Ann Novak

Uddannet Cand. scient. bibl. Til daglig slår hun sine folder som børnebibliotekar på Vangede Bibliotek, hvor hun udtænker skumle planer for den litterære indoktrinering af bibliotekets lånere. Det er endnu ikke lykkedes hende at læse samtlige titler i børnebiblioteket, men hun har gjort et hæderligt forsøg. Man finder hende fortrinsvis foran hylderne med fantasy-, science fiction- og gyserlitteratur, men i realiteten er hun stort set altlæsende – når hun altså ikke spiller computerspil, strikker, syr eller forsøger at tale sin ene kat fra at overtage verdensherredømmet.