‣ ISBN: 9788702213515

Huflipit, hvor papegøjerne spang gok!
Og gunga, hvor Morten og Carlo spinglede bifrit –
mens Bøffen og Poul flonk kranivant tok.
Ak, kylpinerne smilede bifrit.

Det er kort og godt en skøn billedbog som Peter Adolphsen og Rasmus  Bregnhøi har fyldt med livgivende vrøvl, sprogleg og skønne billeder.

Hvad handler ”Papegøjerne spang gok” om? Ingenting og alting, hvis man ellers kan oversætte nonsens til et rationelt, forståeligt sprog i vore læringsmålsstyrede testtider. For selvom vi følger de fire hovedpersoner, Morten, Carlo, Bøffen og Poul, der alle fire ”spinkulodymfle filrom” fra Århus, behøver man som læser ikke at koncentrere sig om nogen som helst handling, plot, point-of-no-return eller lignende.

Hvilken baby har ikke ligget og kigget op i et smilende og forelsket ansigt, hvor den eneste gensidige sproglige kommunikation har bestået af gentagne: gry-gry-gry-lyde?

Det er noget af det samme, man som OPlæser oplever under OPlæsningen af ”Papegøjerne spang gok.” Glæden ved sproglydene, klangen og rytmen som er det helt bærende i billedbogen.

(Giver man selv helt op som oplæser, kan man høre Peter Adolphsen læse op ved at scanne QR-koden der findes i bogen).

”Papegøjerne spang gok” er skabt til oplæsning og ikke til en stille stund under læselampens skær, medmindre man ønsker at fordybe sig i Rasmus Bregnhøis skønne, farverige tegninger – hvor der selvfølgelig er blevet plads til rigtig mange papegøjer, men også Rasmus Bregnhøis signaturfugl, anden – og så selvfølgelig Morten, Carlo, Bøffen og Poul. Logisk nok må disse illustrationer leve helt deres eget liv løsrevet fra teksten. Og det gør de så på allerbedste måde.

”Papegøjerne spang gok” anbefales varmt til brug som godnatlæsning, som gaveidé til bedsteforældre og måske ikke mindst til skolernes danskundervisning i indskolingen og på mellemtrinnet hvor sproglyd, lyrik og genren vrøvlevers er i centrum. Skønt med en bog der bobler af glæde ved sproget – ikke kun det med de 29 bogstaver, men så sandelig også billedsproget.