Ønskekuglen

‣ Forfatter: Mette Vedsø

‣ Illustrator: Stine Illum

‣ Forlag: Høst & Søn

‣ Udgivelsesår: 2020

‣ Pris: 320,-

‣ Målgruppe:9 – 12 år

‣ Sidetal: 244

‣ ISBN: 9788763861373

”Hvis der er noget,

man virkelig ønsker,

så sker det.”

Mette Vedsø har gennem snart mange bøger vist, at hun som få kan skrive lige i øjenhøjde med sine læsere. Her i Ønskekuglen har hun slået sig sammen med illustrator, Stine Illum, og hendes lidt rå streg i en rigtig lang tegneserieroman for de yngste unge, hvor de har givet nyt liv til de to bøger om Vera (2011) og Videre med Vera (2012).

Det er på fornem vis lykkedes at remediere, revitalisere og nyfortolke fortællingen om Vera, skilsmisse, flytning ud på landet, ensomhed, jalousi og forældre, der ikke ligefrem gør livet let for hende.

Far er blevet forelsket i en rødhåret kvinde, Miriam, og de opfører sig som to nyforelskede nu en gang gør, hvilket Vera ikke ligefrem sympatiserer med.

For samtidig henlever Vera sit kedsommelige, ensomme liv i sine nye rammer med nyt hjem, ny skole, ny klasse og nye venner, der ikke rigtig er venner. Om aftenen, når hun ligger i sin seng, kan hun høre moderen tæske og skrige sine frustrationer ud på en boksebold i stuen: ”Store idiot. Aldrig i livet. Røvhul.”

Da det bliver jul, skal Vera skrive ønskeseddel. Da både mormor og klasselæreren har sagt, at julen er både hjerternes og miraklernes tid, overgiver Vera sig og laver en ønskeliste på ti ting. De tre vigtigste er en hvid hund, Bob, at far og mor finder sammen igen og at hun får nogle nye venner.

Da Vera pludselig mærker, at faren kigger hende over skulderen, mens hun skriver, krøller hun sedlen sammen og putter den i lommen – og fra da af er den ønskekuglen.

Det med at få venner bliver meget bedre, da hun lærer klassekammeraterne Linda og Jack nærmere at kende; men den skønneste ven, hun får, er den festlige og empatiske buschauffør Ryan, der har ordet ”mester” tatoveret på overarmen. Han været dansk mester i boksning, og han fodrer Vera med tyrkisk peber og godt humør, når hun fredag i ulige uger nødtvungent er på vej ind til faren og den gravide kæreste Miriam i byen.

Til alt held slutter den lidt triste fortælling om ensomhed, jalousi og skilsmisse i dur og ikke i mol. For hvem kan stå for sin nye lillebror Finn?

Mette Vedsøs sprog er også i Ønskekuglen præcist, både i replikker og i fortællerkommentarer. Veras fortælling kan læses selvstændigt af barnet som frilæsning, samtidigt med at fortællingen om de svære emner vil være mere end velegnet til litteraturundervisningen på mellemtrinnet.

Stine Illums figurer er tegnet med stor varme i persontegningen samtidig med, at de enkelte opslag understøtter fortællingen på bedste måde. Der er både liv og en vis råhed i tegningerne, der er fyldt med bevægelse på trods af, at der gennemgående er brugt sarte farver som rosa, gul, brun og blågrøn. Det giver samlet en meget vellykket billedside, der understøtter fortællingen.

Ønskekuglen er en lang tegneserieroman i flere kapitler og på ikke mindre end 244 sider, som både vil kunne give målgruppen en stor læseoplevelse og vække til eftertanke.  Værket anbefales således varmt til brug i både skole og hjem. Og de voksne kan godt læse med.

Når Mette Vedsø nu næsten simultant har udgivet billedromanen Klub Solskov (Dansklærerforeningens Forlag), illustreret af Line Lisberg Refstrup, er en krydslæsning mellem Veras og Oskars fortællinger oplagt. De er begge skilsmissebørn, de er jævnaldrende og de må begge to stå ved det, de mener og ønsker.

Ønskekuglen

Mette Vedsø

Stine Illum

Anmeldelsen er skrevet af Søren Fanø

Søren Fanø (1950-2022) Søren var oprindeligt uddannet lærer, cand.pæd. og Master i børnelitteratur og tidligere lektor i dansk ved VIA UC. Han interesserede sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år og var forfatter til både bøger og artikler om denne. Han var tilknyttet indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge og Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Var særligt interesseret i den litteratur, der er rettet mod børn og unge i skolealderen, og som kræver formidling og havde en særlig svaghed for billedfortællinger i alle afskygninger.