Odinsbarn – Ravneringene 1

Forfatter: Siri Pettersen
Oversætter: Rolf Stavnem
Sidetal: 576
Forlag: Høst & Søn / Serie: Ravneringene 1
Set til kr.: 199, 95

Her gik man og troede at fantasy-bølgen havde toppet. Så dukker Harry Potter op i teaterforestillingen ”The Cursed Child,” og den nordiske gudeverden med Odin, Thor og ravnene Hugin og Munin, broen Bifrost får en revival, man ikke havde troet mulig.

Internationalt har bestsellerforfatteren Rick Riordan påbegyndt en ny actionfyldt serie om ”Magnus Chase og de nordiske guder,” og herhjemme har Malene Sølvsten udgivet første imponerende, spændende og omfangsrige bind i trilogien ”Ravnenes hvisken,” hvor den udstødte nordjyske 17årige pige  Anne er hovedpersonen. Både Riordan og Sølvsten har flyttet de nordiske guder op til vor tid med stor succes. Noget norske Siri Pettersen og hendes ”Odinsbarn” også gør på deres helt egen måde:

Prolog.
Thorrald kom indenfor, men døren ville ikke lukke efter ham.
Sneen pressede sig hurtigere ind over dørkarmen end han kunne nå at sparke den væk.
Han knugede bylten i sine arme, og som en okse stemte han mod døren med skulderen.
Det gjorde udslaget, og han kunne få slåen for. Hjemme. Tryg nu.
Han gik hen til kighullet og så ud. Ingen kunne se ind udefra. Specielt ikke i sådan et vejr.
Og alligevel… Han lagde bylten fra sig på bordet og lukkede skodderne.

Sådan lukkes læseren ind i universet i Siri Pettersens debutroman ”Odinsbarn.”

Hun har her skabt  sit helt eget norrøne fantasy-univers, hvor handlingen udspiller sig i saga-tiden i en  verden, og i landskaber, der hos denne læser vækker mindelser om norske landskaber som Lofoten og Jotunheimen. I sin komposition med parallelverdener vækker den omvendt mindelser om de universer man finder i computer- og rollespilsverdenen. Den økonomiske og karske sprogbrug minder netop den gamle fortællestil fra de islandske sagaer.

Det er en lang, spændende og kompliceret fortælling, vi får fortalt, og ”Odinsbarn” kræver noget af sin læser, hvis denne skal have fuldt udbytte af læsningen. Det er nødvendigt at læse koncentreret og langsomt for ikke at blive hægtet af den spændende fortælling med et væld af figurer om det at være udstødt og på jagt efter ens identitet. Det er en væsentlig del af romanens fortællemodus, at der løbende lægges små spor ud til læseren om både personer, og om hvad der senere vil ske. Romanen er på bedste vis oversat til et letlæst og godt flydende dansk af Rolf Stavnem.

Handlingen er kort den, at hovedpersonen i ”Odinsbarn,” menneskehittebarnet eller vanskabningen Hirka bliver fundet af Thorrald i det overnaturlige land Ym. Et land hvor hvor rådet regerer. Ym plages af en mangel på harmoni, og hele samfundet er gennemsyret af intolerance og styres af frygt. Noget af det man frygter mest i Ym er, som det skrives, menskr, eller Odinsbørn, der både tilfører samfundet råddenskab og som fører de blinde ind i samfundet. For samfundet i ”Odinsbarn” er befolket af væsener, der godt nok på mange måder ligner mennesker, men ikke er det. Modsat menneskene er de udstyret med en hale, og så har de Evnen, der gør dem overlegne i forhold til mennesker. Vi befinder os med andre ord i en overnaturlig verden, hvor mennesket Hirka pludselig dukker op.

Jeg vil her ikke komme nærmere ind på selve handlingen, men det er en stærk pige Siri Pettersen har skabt med Hirka. Hun bliver som lille fundet som en bylt i sneen af Thorrald, der senere dør. De to slår sig sammen, og sammen fabrikerer de den fortælling, at Hirkas hale er bidt af af en ulv. Thorrald går langsomt til grunde. Han fremstilles i romanen som en ren overlever uden moralske skrupler, heller ikke når det drejer sig om de narkotiske stoffer, han går og sælger. Her er Hirka fremstillet som helt anderledes moralsk pige. Hun fungerer blandt andet som klog kone og anvender stofferne på en noget anderledes måde som medicin.

Centralt i fortællingen står Ritualet, som alle, og altså også Hirka, skal gennemgå. En overgangsrite, der ligner vores konfirmation meget og som foregår i en verden der ligner vores. Efter at have gennemgået Ritualet vender nogle tilbage til deres landsbyer mens andre sendes videre i et udddannelsessystem der også vækker minder om vores. Jeg vil her ikke afsløre yderligere af handlingen.

Bogen slutter på side 571:

Hirka sled sig fri af Rimes greb. ”Følg ravnene,” sagde han og trak på skuldrene. Rime svarede ikke. Hun tog sækken på igen og gik ind mellem stenene.
Rummet mellem to verdener omsluttede hende.

Man glæder sig til at følge Hirka fremover i dette norrønt inspirerede saga-land. ”Odinsbarn” er Siri Pettersens debutroman første bind i en allerede nu internationalt meget succesfuld trilogi. Andet bind i trilogien, ”Råddenskab” udkommer i oktober og sidste bind ”Evnen” udkommer i foråret 2017.

De væsentlige temaer romanen omhandler som fremmedhad, fordomme, at skille sig ud, kærlighed og magt gør den værd at beskæftige sig med.

”Odinsbarn” anbefales på det varmeste som fritidslæsning for en meget bred målgruppe, men romanen kan også indgå som et projekt om nordisk fantasy i undervisningen for særligt interesserede elever. Det er en skræmmende flot debut, Siri Pettersen har begået med ”Odinsbarn.”