North Dakota – dér starter vi forfra

Forfatter: Jesper Nicolaj Christiansen
Sidetal: 270
Forlag: Høst & Søn
Udgivelsesår: 2016
Set til kr.: 199,95


Målgruppe: 14+

Knytnæven rammer mig lige under kindbenet. Jeg kan høre hans fingre brække, idet de kolliderer med mit ansigt. Kraften fra slaget sender mig baglæns, ikke flyvende som i en amerikansk film, men nærmere som et træ i en storm, der bliver skubbet bagover af en kraft større end det selv. Jeg griber efter bardisken på vej ned, bliver hængende der mellem liggende og stående, ude af stand til at rejse mig og for stædig til at give slip.

Smerten eksploderer i mit hoved som Tivolis fucking nytårsfyrværkeri.

Sådan lyder anslaget i Jesper Nicolai Christiansens nye brutale realistiske ungdoms-, eller YA-roman ”North Dakota – dér starter vi forfra.” Hvad angår denne usminkede brutale realisme lægger Jesper Nicolai Christiansen sig i kølvandet på forfatterskolekollegaen Sarah Engell og hendes ”21 måder at dø” og ”Hjertet er 1 organ.” Dog med en særdeles maskulin og selvstændig fortællestemme.

På mange måder minder sprogtonen og fortællestemmen i ”North Dakota – dér starter vi forfra” om forfatterens psykologisk barske børnedebutroman ”Soldater græder ikke” fra 2009 (som han fik Skriverprisen for i 2010) og om tonen i filmmanuskripterne til ungdomsfilmene ”Råzone” og ”Storm.”

Den 16årige gymnasieelev Jonas er jeg-fortælleren i denne kuldslåede, socialrealistiske fortælling om en dreng, hvis far er død (og så alligevel ikke helt) og som flytter til Taastrup fra det indre København for med sin mor og hendes nye velmenende kæreste, Anders, for at starte forfra.

Jonas er smidt ud af gymnasiet efter et voldelig overfald, starter på et nyt gymnasium, men kommer straks galt afsted, da han brutalt slår en skolekammerat ned.

For kan man flygte fra sig selv, når man lider af et bundløst savn efter sin far, panikangst og er dømt for vold?

Så hjælper ingen kære mor eller en forstående og velmenende stedfar.

Akkompagneret af Lyle Lowetts stille ballede ”North Dakota” og Allan Olsens barske og humoristiske ”Taberens søn” udspiller fortællingen om Jonas ensomhed og forråelse gennem arrangerede slagsmål for penge som han stiller op til rundt om København – og som han sejrer i.

Han bliver kærester med drømmepigen Sonja fra gymnasiet, men end ikke det får ham til at lægge den brutale umotiverede vold til side. Man har fornemmelsen af, at Sonja ikke engang får en chance for at bryde gennem Jonas parader.

Inden han døde, nåede Jonas far at indvie ham i kunsten at slås. Det er denne ”kunst” Jonas nu perfektionerer for at tjene penge fordi han drømmer om at drage til North Dakota for at se om Lyle Lowetts sang om North Dakota taler sandt, eller om det snarere er Allan Olsens sang ”Taberens søn” han kommer til at leve op til.

Romanen udspiller sig i en brutalt gangsterstyret kriminel underverden på Københavns vestegn med blandt andet disse arrangerede slagsmål.

Sprogligt leverer Jesper Nicolai Christiansen en aldeles overbevisende indsats og sejrer på teknisk sproglig knock out over denne læser. Jeg har aldrig oplevet så brutale slagsmål, så præcist, fortælleøkonomisk, indlevende og bloddryppende beskrevet som her. Det lader ingen læser uberørt tilbage. Så er det op til læseren selv om man holde ud at læse disse udpenslede voldscener eller om man må give op. Der er ikke megen udfrielse i denne roman – det skulle da lige være Jonas gensyn med sin hund. Den hund, han ikke måtte få med til Taastrup. Ellers står den på ensomhed, kuldslåede følelser og mislykket kærlighed.

Vi forlader en totalt gennembanket og sønderslået Jonas med sine nyligt vundne 30.000,-  i flyet på vej til Fargo, North Dakota.

Som læser håber man, at Jonas vil få sine drømme opfyldt derovre i North Dakota, men er bange for at han vender tilbage som ”Taberens søn.” Den sang han sidder i flysædet og lytter til da denne uafrystelige roman slutter.

Udgangsreplikken lyder:

Måske har jeg tabt alt, men jeg er stadig ubesejret. (s. 269)

Lyle Lowetts tekst til North Dakota indledes med disse linjer:

The boys from North Dakota
They drink whiskey for their fun
And the cowboys down in Texas
They polish up their guns
And they look across the border
To learn the ways of love

Det er denne maskuline cowboydrøm, Jonas har arvet efter sin far, og som han nu prøver at udleve.

“North Dakota – dér starter vi forfra” anbefales varmt til læsere der kan holde en på alle måder hårdtslående, bloddryppende og maskulin fortælling fra Vestegnen ud.

Man sidder som læser dybt berørt tilbage og funderer over alle de forskellige, også særdeles barske fortællestemmer der har haft deres udspring i Forfatterskolen for børn og unge ude på Tuborgvej. Mon en roman som “North Dakota – dér starter vi forfra” ville være blevet til uden denne skole?

http://rosinante-co.dk/north-dakota

Jesper Nicolaj Christiansen

Soundtrack til romanen:

 

Forfatter

Anmelder: Søren Fanø

Søren er lektor i dansk ved VIA UC, cand.pæd. og Master i børnelitteratur. Oprindeligt læreruddannet. Har interesseret sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år. Forfatter til både bøger og artikler om denne. Tilknyttet indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge og suppleant til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Er særligt interesseret i den litteratur, der er rettet mod børn og unge i skolealderen. Har en særlig svaghed for billedfortællinger, herunder graphic novels.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.