Nivemaskinen

Forfatter: Anita Krumbach
Illustrator: Cato Thau-Jensen

Lille og ”jeg” sidder stille i køkkenet og venter. De kender til Stores luner; hans tunge skridt betyder intet godt. ”Jeg” passer godt på Lille, men de er bange. De lytter, de holder vejret, de er bange for Stores vrede. Det er ikke rart at leve under konstant frygt og undertrykkelse. Da Store smider bamsen ud af vinduet, får de nok. Evig frygt for Stores svingende humør og utilregnelige handlinger sætter deres tanker i gang, og de bygger en teknisk indviklet nivemaskine, som kan svare igen.

Maskinen virker bedre end forventet, og den Store, farlige ulv, bliver sat på plads: smidt ud af vinduet mod bjergene langt borte. Derefter bygger Lille og ”jeg” nivemaskinen om til en lille vogn med brummende motor.

Anita Krumbach har læst på Forfatterskolen for børnelitteratur, og det er ikke første gang hun tager fat i de dystre aspekter i børnelivet. Hendes første bog var romanen ‘Et mærkeligt skib’ om ensomhed og omsorgssvigt, som bragte hende Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomsbøger. ‘Nivemaskinen’ er hendes første billedbog. Og også i sin korte billedbogstekst skaber hun stemning, der rammer læseren og lytteren lige i hjertet. Ikke mindst fordi der fortælles i jeg-form. Denne lavmælte historie med et sørgeligt, men nødvendigt emne er både gyselig og beroligende. Som i alle eventyr får de onde deres straf, og de gode vinder.

Anita Krumbachs sparsomme tekst og Cato Thau-Jensens fantastiske billedcollager udvider hinanden. På billeder viser illustratoren alt det, der ikke står i teksten: et hjem med blomstrede tapeter og brændestak, landskabet med bjerge, sne og nordlys. Følelserne bliver tydelige på billederne og hjælper de små lyttere til at forstå det usagte. En vellykket historie fortalt i ord og billeder!

Cato Thau-Jensens illustrationer er på en gang finurlige, surrealistiske og humoristiske. De er mindst lige så fortællende som teksten. Han har illustreret mange billedbøger, bl.a. af Kim Fupz Aakeson.

Den moderne børnelitteratur er ikke for sarte sjæle, fordi forfattere ikke er blege for at tage alvorlige emner op. Emner, der ikke er hverdagskost for alle børn, men uden tvivl for nogen. Nivemaskinen er sådan en stemningsfuld og anderledes sofistikeret billedbog – en historie om frygt og vold i familien, som kan sætte en god og vigtig samtale i gang mellem børn og voksne.

Anita Krumbach

Anmelder: Lea Reitel Høyer

Lea er dansklærer og skolebibliotekar, cand.mag. i norsk og dansk samt Master i børnelitteratur. Har interesseret sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år; har skrevet undervisningsmaterialer om litteratur for ClioOnlines danskportal og har været medlem i indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge. Er vild med nordisk litteratur, særlig norske romaner, og har forkærlighed for eksperimenterende børne- og ungdomslitteratur.