‣ Forfatter: Lars Kramhøft

‣ Illustrator: Kristian Eskild Jensen

‣ Målgruppe:9+

‣ Sidetal: 101

‣ Sværhedsgrad: Lix 21

‣ ISBN: 9788702277968

Året er 2050, og på Jorden er alle fossile brændstoffer blevet opbrugt. I stedet for at udnytte grøn energi satser Danmark, med det store firma Exos i spidsen, på rum-energi. En sending botter, 70% robot og 30% menneske, bliver sendt til ismånen Enceladus for at starte en koloni og udvinde helium X, der kan bruges som brændstof på Jorden.

Da al radiokontakt til kolonien på mystisk vis bliver brudt, sendes en ekspedition med soldater og forskere 1,5 milliarder km ud i rummet. Her må bogens hovedperson, Joe, kæmpe alene, da besætningen udslettes af en brutal, men usynlig fjende. Joe jages og holdes fanget af magtsyge og onde botter, men da det hele synes ude, og han gør sig klar til at dø, kommer der uventet hjælp.

Bogens tema taler ind i den aktuelle debat om klimaforandringer, men på børnenes præmisser. På kun 100 sider får vi både en tætpakket handling og et billede af Jordens klima 30 år frem i tiden. Vi følger Joe fra hans naive start til missionens afslutning, hvor hans uskyldige barnetro på samfundet er blevet erstattet af viden om Exos’ og Danmarks uretfærdige udnyttelse af mennesket og andre levende organismer. Kramhøft formår altså at omsætte store temaer til action-fyldt handling. Og endda i et letlæseligt sprog.

Mission til ismånen er en del af Gyldendals fri- og letlæsningsserie Læs Løs. Det er en bogserie med 10 forskellige niveauer, tilpasset elevernes individuelle læseudvikling fra lydret begynderlæsning til automatiseret læsning helt op til lix 30. Mission til ismånen placerer sig i niveauet Læs Løs 10 og henvender sig til både den svage læser på mellemtrinnet og den stærke læser i indkolingen.

Om Lars Kramhøft
Om Kristian Eskild Jensen
Info om bogen på Gyldendals hjemmeside

Anmeldelsen er skrevet af Anne Norling-Dahl

Anne Norling-Dahl er uddannet lærer og læsevejleder. I sit daglige virke underviser hun dansk i udskolingen, er læselærer, læsevejleder og ikke mindst en del af skolens PLC på Heibergskolen i København. Som PLC-medarbejder har Anne mulighed for at påvirke, motivere og udvide elevernes lyst til læsning. En opgave hun finder utrolig vigtig. En af de fineste opgaver, man har som PLC, er at formidle bøgernes vidunderlige, fantastiske, realistiske, gyselige verden til skolens børn.