Mission slik

Forfatter: Line Kyed Knudsen
Illustrator: Ursula Seeberg
Sidetal: 81

Målgruppe: 6+

Jeg indrømmer gerne, at jeg selv elsker slik, men min lillesøster er besat af slik. Og vi må jo kun få lækkerier om fredagen, så hele ugen jagter Marie ting og sager til sin søde tand, og det lykkedes hende også nogle gange at erobre fredagsslikket, bortføre det og spise det hele i hemmelighed, så der ikke er mere tilbage klokken syv fredag aften til Disney Sjov.

I Marius’ familie er fredagsslikket en stor begivenhed. Og Marius’ lillesøster Marie er helt besat af slik. Derfor beslutter Marius sig denne fredag for at tage slikket med i skole, for at holde det i fred fra Marie indtil om aftenen, når de skal se Disney Sjov.

Marius synes selv, det er en rigtig god ide han har fået – men det går selvfølgelig helt galt.

Marius’ familie er sammenbragt, og Marius har to ældre halvsøskende og en ”hel” lillesøster – og masser af kæledyr. Marius vil egentlig gerne bare have en helt normal familie, hvor forældrene arbejder på kontor, og man spiser hakkebøffer eller frikadeller til aftensmad. Sådan er det ikke i Marius’ familie; moderen arbejder for eksempel hjemme og kan godt lide at bestemme aftensmaden ved at kaste en dartpil på et verdenskort og på den måde vælge, hvilket land opskriften skal komme fra.

Alligevel fornemmer vi som læsere, at Marius elsker sin familie, om end han synes den er mærkelig.

Illustrationerne i bogen er udformet af Ursula Seeberg, og jeg synes hun får ramt den hverdagsagtige atmosfære i historien rigtig fint med sine kulørte, realistiske illustrationer.

Jeg har efterhånden med stor glæde læst en del bøger af Line Kyed Knudsen. ”Mission slik” formåede dog ikke at fange mig i helt samme grad som de andre af hendes bøger, jeg har læst. Når det er sagt, er der dog tale om en fin lille historie til højtlæsning med et plot, de fleste børn vil kunne nikke genkendende til.