Minusmand

Bogens forsideForfatter: Conrad Fields
Sidetal: 256
Set til kr.: 169,95 / e-bog: 129,00

Tre skud. Lige i nærheden. Han var vågen. Det var hverdag. Sådan lyder anslaget i Conrad Fields, født 1970, debutbog Minusmand, som det er meningen skal efterfølges af en Plusmand.

Conrad Fields er søn af en amerikansk far og en dansk mor, og har som sådan haft problematikken om det multikulturelle inde på livet. Han har arbejdet med unge med særlige problemstillinger og behov, været tv-producer, produceret og instrueret kortfilm, skrevet filmmanuskripter, samt stiftet og ledet Copenhagen ShortFilmFestival gennem syv år.

Denne baggrund i filmmiljøet kan mærkes både i den måde Minusmand bliver fortalt på og i indholdet. I hele sin fremstilling virker den letlæste bog i sine scenisk fremstillede kapitler som en film. Desuden indgår romanen helt naturligt som et væsentligt indlæg, skrevet for unge, i den løbende debat om integration, skyderier i København og bandeopgør.

De to 15årige drenge Ali og Tobias er venner. De har kendt hinanden siden de var små og er desuden naboer i et kvarter, der bliver mere og mere forrået af den verserende bandekonflikt. Ali er en både flittig og dygtig elev i skolen, der helst vil holde sig uden for den omsiggribende ballade i kvarteret, mens Tobias, der er både ordblind og doven, føler sig tiltrukket af miljøet og de muligheder, det giver for at tjene hurtige penge som narkokurér. De to venner placeres på hver deres side i konflikten, og deres venskab sættes på en hård prøve.

Under læsningen mærker man tydeligt, Conrad Fields indgående kendskab til de indvandrertunge københavnske ghettoer, hvor der handles med narko, hvor man overvåges og hvor der af og til skydes med skarpt efter stjålne biler på parkeringspladsen.

Romanen kan på mange måder læses som en helt aktuel reportage fra den aktuelle bandekrigs slagmarker, og læst på den måde, så er der tale om en rigtig god roman. Men læst som roman har den sine litterære svagheder. Den virker som om den er komponeret over en meget fast filmisk skabelon, der i sidste ende går op og ender i et klart minus. Dette gælder for både selve historiens handling og for personernes, og måske især Alis, fremtræden. Men den indlagte kærlighedshistorie mellem Tobias og den muslimske pige Ouafa er skønt fremstillet og god at få ens fordomme afprøvet på.

Minusmand ender således i sin handling på næsten alle måder i minus, og man sidder som læser og undrer sig over, hvordan Conrad Fields kunstnerisk vil sørge for at dette minus bliver forvandlet til et plus i Plusmand.

Konkluderende kan man sige, at der er tale om en roman, der er god at blive klog på, og som beskriver en hverdag, rigtig mange unge etnisk danske intet kendskab har til. Det er her Minusmands styrke ligger.

Dette indlæg blev udgivet i e-bog, p-bog, 12+, Ungdomsroman og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.