Lav mad med de mindste

Bogens forsideForfatter: Mette Oxenbøll Nonbo
Illustrator: Birgitte Ahlmann
Sidetal: 64

Med denne bog, præsenterer forfatteren og Gyldendal en ’billedkogebog’ – en kogebog, der så vidt muligt lader illustrationerne fortælle fremgangsmåden i opskrifterne, mens teksten fungerer som støtte. Den virker umiddelbart efter hensigten; Ahlmanns tegninger med akvarel står skarpt og tydeligt, og efterlader ikke megen tvivl om ingredienser og redskaber hos selv ret små børn, der tidligere har deltaget bare lidt i køkkenet. Opskrifterne er enkle og børnevenlige, og mængden (32 opskrifter) er overskuelig og tilgængelig.

Sammenlignet med klassiske børnekogeboger – som fx Disneys – er illustrationerne i denne bog udelukkende funktionelle. Her er ingen fortællinger hverken i tekst eller billeder, og der er således ingen invitation til at anvende bogen til oplæsningssituationer. Til gengæld lader den barnekokken være i centrum i både læsning og madlavning.

Anmelder: Maria Seebach

Maria er uddannet pædagog og arbejder som sådan i en vuggestue i Hørsholm. Maria har specialiseret sig i de 0-6årige og bl.a. beskæftiget sig med pædagogens valg, vurdering og brug af børnelitteratur i daginstitutionen – derigennem har hun fået et særligt fokus på, hvordan forskellige bøger præsenterer børnene for forskellige udtryk, både æstetisk og kulturelt. Maria har især interesse i bøger henvendt til aldersgruppen 0-6 år, dvs. hovedsageligt billedbøger med hovedvægt på billedsiden og mere eller mindre tekst.
Dette indlæg blev udgivet i Billedbøger, p-bog, Faglitteratur, 5+, Let at læse og tagget , . Bogmærk permalinket.