Forfatter: Åsa Asptjärn
Oversætter: Anja Hitz
Sidetal: 212
Forlag: ABC Forlag
Udgivelsesår: 2015
Set til kr.: 299,95

Måske var det potentialet. At jeg inderst inde er et røvhul. Jeg har bare ikke haft mulighed for at vise det førhen, fordi alle har været ligeglade. Nu er der lige pludselig en hel masse mennesker, som tænker over, hvad jeg siger, og hvordan jeg er. En hel røvfuld tydeligvis.

Tænk at hedde Emanuel Kent? Ikke mindst fordi en af de betydeligste filosoffer siden oplysningstiden faktisk hed Immanuel Kant (1724-1804). Hvilket tilfælde – eller hvad? Nej da, det er på ingen måde noget tilfælde.

Den unge fyr, Emanuel, som befinder sig i en stærkt eksistentiel krise, benytter faktisk dele af Kants filosofi til at kejte sig igennem sin teenagefortælling. Og det er ikke kedeligt, hvilket en gennemgang af Kants filosofi ville være så meget desto mere.

Immanuel Kant er jo ikke mindst kendt for sine tonstunge og teoretiske værker: Kritik der reinen Vernunft (KrV), Kritik der praktischen Vernunft og Kritik der Urteilskraft og værket om Den evige fred. Dertil kommer, at endnu flere kender det, som kaldes Kants kategoriske imperativ som går ud på, at man skal opføre sig sådan, at grundlaget for ens beslutninger også kan danne grundlag for en almen lov. Og endelig er Kants moralske tese (KdU) den: Handl således at menneskeheden i din egen person såvel som i enhver anden person aldrig kun behandles som middel, men altid tillige som mål i sig selv. Kants moralfilosofi var ubrydeligt koblet sammen med pligten. Og alle disse erkendelses- og moralfilosofiske momenter er mere eller mindre synlige – men overalt til stede – i denne festlige og kloge roman.

Emanuel er en sær, kejtet og begavet fyr. I hele verden har han – ud over sine forældre og en storesøster, naturligvis – bare Tore, som er hans ven helt fra barnsben. De to er sammen hele tiden. Men hvor meget har de i grunden med hinanden, hvor meget er de i virkeligheden knyttet til hinanden, når det kommer til stykket? Ved Emanuel det? De to knægte er marginaliseret i klassen, de har ingen andre venner end sig selv, de inviteres ikke til nogen fester, de tiltales ikke af nogen – og da slet ikke af pigerne.

Da en ny pige kommer ind i klassen begynder der så småt at ske noget. Bianca er ikke som de andre. Det mærker Emanuel snart, og da Tore på et tidspunkt pludselig ikke kommer i skole. kommer der lige så stille hul igennem til Bianca og hendes veninde, Ammis, og her skabes en kontakt, som holder bogen igennem … ikke bare til lykke og glæde, men der udspiller sig langsomt en nødvendighed, selv om Emanuel på frygtelig vis træder på og udnytter sin gode ven for at tage sig bedre ud over for pigerne.

Med sin kejtede intelligens og væremåde bliver Emanuel revet ud af sin isolation, og ubønhørligt ført over mod Bianca. Men grunden til at Bianca er interesseret i Emanuel – eller foregiver at være det – er en helt anden, end han tror. Til gengæld er der gevinst at hente fra uventet kant.

Lyder det dunkelt? Det skal det også, for lad det være en af overraskelserne i fortællingen.

Grunden til at Tore udebliver fra skolen og fra Emanuel er den triste, at hans far dør.  Og da han kommer tilbage i skolen igen, indser han, at verden og muligheden for at gå ind i den har forandret sig, og kan venskabet til Emanuel holde til det?

Der er meget livsfilosofisk på spil i denne velskrevne ungdomsroman – og man behøver skam ikke være ung for at læse den. Denne anmelder læste den i ét langt og solidt underholdt stræk.

Åsa Asptjärn debuterede i 2014 med denne roman, den er således hendes første bog i dansk sammenhæng. Og den skal være så velkommen. Den danske oversætter er Anja Hitz, som har gjort et fint stykke arbejde med at fordanske romanen, hun er velkendt herhjemme som forfatter til fx billedbogen Isak og alt det farlige.

En rigtig begavet og god bog til selvlæsning blandt unge mennesker til oplevelse og begribelse af dette forunderlige og skønne liv, som man på forskellige tidspunkter og forskelligt niveau kan have forventninger til. Kant taler med ærefrygt om ”Stjernehimlen over mig og moralloven i mig”. Det kan man passende selv tænke over efter endt læsning. Anbefal den endelig til både unge og voksne.

Åsa Asptjärn

Anmelder: Eiler Jensen