‣ Oversætter: Lisa K. Villeneuve

‣ Udgivelsesår: 2014

‣ Pris: 249,-

‣ Målgruppe:9+

‣ Sidetal: 56

‣ ISBN: 9788711321379

Aha! Min mor! Ja, det er min mors skyld. Eller nej, det er faktisk ikke hendes skyld, men jeg har måttet hjælpe hende ret meget. Hun har gang i en hel masse. Hun er ved at skrive en ny bog. Og det virker altså ikke ret nemt at skrive en bog.

– sådan står der i den dagbog og de dagbogsblade, der er gengivet på omslagets indersider. Her er hovedpersonen Lous dagbog, som giver  læseren et vist indblik i, hvem man skal møde.

”Krystalalderen” er nummer seks og indtil videre den sidste bog i en serie, der også har omfattet Lous oplevelser i ”Dagbogsblade”, ”Sommeren i Møgstrup”, ”Buskirkegården”, ”Sommerforelskelser” og ”Laser-Ninja”. Man kan med stor fordel læse disse bøger først, så man ved, hvad der er baggrunden, når man her i ”Krystalalderen” møder en fragmenteret virkelighed, hvor moderen og lillebroderen og kæresten og moderens nye kæreste og Lous venner og arbejde og forskning og forelæsninger bliver serveret i en større forvirret fortælling.

Seriebøger bør læses som en serie af bøger, det er ikke rimeligt at gå direkte til bind seks, hvor Lou stadig bor sammen med sin noget forstyrrede forfattermor.

Lou-serien er prisbelønnet på DR Ultra, og den fortæller i en lidt ‘Mette-Finderup-Emmy-stil’ om Lou og hendes hverdag. De mange dialoger, der følger tegneseriedelen, er kvikke og kække og meget ironiske og nutidige og med en passende blanding af slang og forståeligt dansk. Det er godt.

Begynd med første bind og læs jer så igennem serien. Se på tegningerne, læs dagbogsbladene. Der er masser af teenageliv her. Lou er ikke teenager længere i bind seks, derfor bliver målgruppen noget udefinerlig. Enhver der har læst de første fem vil læse bind seks, men hovedpersonen er universitetsstuderende og på diskotek det meste af tiden. Det rammer ikke alle 12-åriges liv. Heldigvis.

Her kan man se titlerne på de første fem bøger i serien: http://www.carlsen.dk