I Hunt Killers – 1

Forfatter: Barry Lyga
Oversætter: Johnny McCoy
Sidetal: 325
Forlag: Høst & Søn / Serie: I hunt killers

Målgruppe: 14+

Mens han skrumlede af sted i sin fars gamle jeep med de ikkeeksisterende støddæmpere, prøvede han at skubbe billedet af fingeren, der svævede over ham i hans tanker og pegede på ham, fra sig. Det var ikke, fordi han ikke havde set et dødt menneske før. Eller et gerningssted. Den slags havde altid været en del af Jazz’s liv, takket være Kære Gamle Far. For Kære Gamle Far havde set gerningsstederne fra en synsvinkel, som han ville ønske, at politiet også kunne se dem fra: gerningsmandens.

Der er gået fire år siden seriemorderen Billy Dent har fået en livstidsdom for de af politiet 123 kendte mord, han gennem flere dekader har begået. Billys søn Jazz forsøger at få tilværelsen til at hænge sammen for sig selv og den svagelige og demente farmor i fødebyen Lobo’s Nod. I perioder har Jazz det faktisk meget rart. Bedstevennen Howie har altid bakket Jazz op, selv dengang alle andre vendte ham ryggen, da man fandt ud af, at han var søn af én af USA’s mest modbydelige seriemordere. Og så er der kæresten Connie, der som den eneste kan komme helt tæt på Jazz og som insisterer på at give ham den kærlighed og tryghed, han har så svært ved at tage imod.

Alt er egentlig i den skønneste orden, men så springer bomben i Lobo’s Nod. Der begås et mord…og et til…og et til. Politiet er på bar bund, og Jazz kaster sig hovedkulds ud i sin egen private efterforskning. For Jazz kan noget. Han har særlige evner, når det kommer til mord. Evner de færreste har. For gennem hele barndommen er Jazz blevet oplært inden for kunsten at kunne myrde. Ikke at han selv har myrdet nogen, så vidt han ved, men Kære Gamle Far har ned til mindste detalje beskrevet, hvordan han har udført det ene mord efter det andet. Og ladet Jazz håndtere hans enorme samling af våben og trofæer – ting taget fra hvert enkelt mordoffer.  Jazz har lært at tænke som en morder.

I I Hunt Killers får vi som læsere indsigt i Jazz’ mange dilemmaer ved at være søn af en seriemorder. Hvordan skal man forholde sig til, at der begås seriemord i ens fødeby? Hvis man forbliver passiv, tror andre så, det er fordi man er morderen? Hvis man forsøger at opklare mordene, er det så fordi man bruger det som et dække over, at man faktisk er morderen? Når Jazz til tider får lyst til at slå sin sindssyge farmor ihjel, er det så noget han virkelig kunne finde på? Fordi han er søn af en morder? Eller er det bare noget enhver teenager siger de får lyst til at gøre, ved den person de nu engang er tvunget til at bo sammen med?

I bogen følger vi Jazz’ spændende opklaringsarbejde der foretages sideløbende – og nogle gange foran – politiets. Der bliver rigtig leget katten efter musen, og en skiftende fortællersynsvinkel mellem Jazz og Kopisten – den egentlige morder, som vi som læsere indtil sidste kapitel kun kan gætte på, hvem er – er med til at gøre bogen til en rigtig page-turner.

I Hunt Killers er en rigtig spændende, men også barsk ungdomskrimi. Der bliver gået til vaflerne, når mord, død og ødelæggelse beskrives malende og ned til mindste detalje. Bogen er velegnet som frilæsning for de ældste elever i folkeskolen og opefter. Jeg ville ikke være bleg for at lade den indgå som en del af et undervisningsforløb om krimien som genre i en 7.-9. klasse. Jeg synes, den er et rigtig godt bud på, hvordan den moderne ungdomskrimi kan se ud, og kan ydermere lægge op til en god diskussion om, hvor grænserne går/skal gå mellem krimier for børn og unge og dem for voksne.

Anmelder: Lonni Carlsen

Lonni er uddannet lærer og læringsvejleder og arbejder til daglig på Gildbroskolen i Ishøj. Hun underviser i udskolingen og er fagansvarlig for dansk på skolens læringscenter. Ydermere er hun beskikket censor i mundtlig og skriftlig dansk. Lonni har en særlig interesse for ungdomslitteratur samt grafiske romaner og billedbøger, der henvender sig til de ældste elever i folkeskolen.