‣ Illustrator: Birde Poulsen

‣ Forlag: ABC

‣ Udgivelsesår: 2013

‣ Pris: 298,00

‣ Målgruppe:3+

‣ ISBN: 9788779162181

Åh nej, nu er vi begge to fanget af en hvirvelvind. Den driller og drejer os rundt og rundt. Vi bliver rundtossede og det kildrer i min mave. Stop vinden. Jeg vil aaaaaaaf. Uuuha … ååååhnej—-hvad nu. Pas på dernede. Nu kommer vi drønende.

Birde Poulsen fik Kulturministeriets illustratorpris i 1998, hun har tegnet knap 100 billedbøger, hun har tegnet hele sit liv, og hun siger selv, at hun er dyretegner. Grise har hun også tegnet mange af, og i ”Hvirvelvind” er grisen ude i blæsevejr. Den blæser rundt med vinden og blæser rundt på siden. Man må vende bogen for at følge grisen rundt i blæst og billede. På den måde tegner Birde Poulsen vinden ind i den bevægelse, læseren også må have for at læse med. Det kan man få mange gode samtaler om, når man sammen vender bog, ansigt og læseretning.  Første opslag viser et stort og åbent landskab (helt uden dyr) og himlen er stor og  fyldt med skyer. Træerne langs vejen er præget af vinden, – vi kan vide, at der venter en stormende oplevelse.

Grisen, der er hovedperson, er en nuttet stridhåret gris, der holder fast med trynen i så megen jordforbindelse, der nu kan være mulig.

Det er en herlig, humoristisk og helt igennem herlig billedbog. Den skal ses, – det er billede og tekst i sammenhæng.