Hurra & velkommen! Nye firkanter

Forfatter: Louis Jensen
Illustrator: Lilian Brøgger
Sidetal: 144
Forlag: Gyldendal / Serie: Firkantede historier

Målgruppe: fra ca. 10 - 99+

En otte hundrede og syvende gang var der en forfatter, der ikke kunne finde på begyndelser, en forfatter, selvom han anstrengte sig. Til gengæld var han ok til at skrive slutninger. Tre om dagen. En om morgenen, en til middag og en om aftenen før han gik i seng, men der boede en dame på øverste etage i det samme hus, og hun skrev fremragende begyndelser. Også tre om dagen. Men de var begge så frygteligt generte, og selvom de mødte hinanden på trappen hver dag, så turde de ikke se på hinanden. Det er mig, der bor midt imellem, og jeg er god til det midterste. Jeg lister mig ind hver dag og stjæler begyndelsen og slutningen.

Niende og tredjesidste bind i Louis Jensens kanoniserede og temmelig vidunderlige værkserie med de firkantede historier.

Det er svært at sige noget om historierne, der ikke allerede er slået fast i afhandlinger, anmeldelser og skåltaler. De er fantastiske. Projektet er overdådigt. Og det er søreme lidt ærgerligt, at historierne ofte kun bliver set som dansklærerlitteratur og avantgarde. (Og der så absolut intet galt med hverken litteratur i danskundervisningen eller med avantgarde.)

Men firkanterne bliver set som svært tilgængeligt, når man prøver at stopfodre børnene med vidunderlighederne. Og det er ufortjent; for de foreløbige nihundrede-og-en-sjat firkanter er poetiske, humoristiske, lavkagekomiske, vitsende, absurde, fjollede, filosofiske, naturelskende, religiøse, metalitterære og meget meget mere.

Det er eventyr fyldt med konger, prinsesser, trolde, blomster, farver, Gud og masser af litteratur. Mange af historierne bevæger sig i de samme temaer. Der er virkeligt mange skabelsesberetninger a la den citerede, Gud spiller en stor rolle, ligesom naturen (og især fugle) og kropsdele (især ører og næser) ofte er hovedpersoner i Jensens firkanter, hvor fortælleren er evigt til stede også med sine mange små kommentarer a la Nix! Hvor fint! Yes.

Lillian Brøgger er som sædvanlig illustratoren med et kongenialt dobbeltopslag for hver tiende firkant.

En otte hundrede og tredje gang gik jeg ud på marken. Så mødte jeg en hund. Så mødte jeg en kat. Så sang en fugl, så gik jeg hjem igen.

Niende bind i Louis Jensens kanoniserede værkserie med de 100 firkantede historier. ’Hurra & velkommen! Nye firkanter’ placerer sig sikkert i forlængelse af de otte foregående store eventyrlige værk.

Anmelder: Jakob Kragh

Er cand.mag. med et speciale om børnelitteratur. Jakob har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur; og det var kun med til at hans glæde over bøger til børn og unge bare voksede uhæmmet. Jakob har en forkærlighed for realisme, for sprogligt stramme og sprogligt flippede bøger. Og så har han siden han kunne sætte to ord sammen elsket de bedste rim og remser.