Hamsteren er væk

Forfatter: Andreas Palmaer
Illustrator: Ingelar P. Arrhenius
Oversætter: Kina Bodenhoff
Sidetal: 32
Forlag: Gyldendal
Udgivelsesår: 2014
Set til kr.: 294,95

Målgruppe: 4+

Elliot har en hamster ved navn Otto, som han er meget glad for. Han træner den til at løbe igennem en toiletrulle, han kæler med den og plejer den efter alle kunstens regler. Men Elliots forældre er skilt, så hver anden uge må han efterlade Otto i sin mors varetægt. Og det er Elliot ikke helt tryg ved. Derfor har han lavet en liste med vigtige punkter, som hans mor skal huske, mens han er hos sin far. Et af de vigtigste punkter er at huske at lukke buret, når man fodrer Otto.

Og selvfølgelig går det galt. Mor glemmer at lukke buret en dag, og da hun kommer hjem fra indkøb, er Otto forsvundet. Mor leder alle vegne, men den er pist væk. Derfor skynder hun sig ud og køber en ny hamster. Det opdager Elliot aldrig, eller gør han?

Historien om Elliot og hans hamster er egentlig en lige ud ad landevejen-historie om en dreng og hans kæledyr, og om de voksne, der ikke kan finde ud af noget. Om børn der er klogere end de voksne. For selvfølgelig kan Elliot godt se, at det ikke er Otto.

Men den er lige ud ad landevejen på befriende vis og er i øjenhøjde med både Elliot og hans mor.

Tegningerne er lidt 70’er-agtige på en skøn og farverig og humoristisk måde. Og temaet om det moderne skilsmissebarn, der hver uge må rykke teltpælene op, er ikke beskrevet fordømmende, men mere konstaterende: sådan er det bare.

God til en højtlæsningsstund, god til en snak om kæledyr og til en snak om, at de voksne da heller ikke kan finde ud af noget, når man overlader noget til dem.

http://www.gyldendal.dk/hamsteren-er-vaek

 

 

Om forfatteren: http://www.alfabeta.se/forfattare/andreas-palmaer

Forfatter

Anmelder: Nana Baaner Klitgaard

Nana er cand.mag i dansk og engelsk og har taget 3. modul på masteruddannelsen i børnelitteratur (om formidling af børnelitteratur). Hun arbejder som freelanceredaktør af alle mulige slags bøger, men børne- og ungdomsbøgerne er dem, hun brænder for. I sin tid skrev Nana speciale om dannelsesromanen, så måske plantede hun ubevidst et frø der til interessen for ungdomsromanen, det “dannende” og coming of age-litteraturen. Nana har en lang baggrund i forlagsverdenen og har bl.a. arbejdet som børnebogsredaktør på Politikens Forlag. Derudover har Nana arbejdet med journalistiske bøger og anden faglitteratur for voksne.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.