‣ Forfatter: Mette Finderup

‣ Forlag: alinea

‣ Udgivelsesår: 2017

‣ Sidetal: 134

‣ Sværhedsgrad: Lix 24

‣ ISBN: 9788723521798

“Hacker” er en actionfyldt roman om computernørderi, magtmisbrug, store og små løgne og digital overvågning. Hovedpersonen Mek hacker sig ind i skolens computersystem for at rette i sit fravær, og samtidig opdager han, at stille Silke fra hans klasse har en angstdiagnose. Det får Mek til at tage en snak med Silke, der først misforstår hans omsorg og bliver vred, men siden kontakter ham for at spørge om hjælp. Silkes far er ansat i en høj stilling i Integrationsministeriet, han arbejder meget, og derhjemme er han fraværende og fjendtlig. Mek indvilger i at hjælpe Silke, og undervejs kommer han på sporet af noget mistænkeligt i ministeriets interne korrespondancer. Han har dog hacket sig ud, hvor han ikke kan bunde… og så ruller historien.

Mette Finderup er en produktiv og prisbelønnet forfatter, der skriver både fantasy og realisme for børn og unge i alle aldre. Hun skriver sædvanligvis troværdigt og spændende, og det er også tilfældet i “Hacker”, der med sit gennemtænkte plot og sin spændende handling formår at skabe en del uhygge. Finderup er heller ikke bange for at skrive om konflikter eller svære emner, og i “Hacker” viser hun, hvor uforudsigelige konsekvenser ens handlinger kan få, også selvom man prøver at slette sine digitale fodspor.

“Hacker ” er en halvlang, men letlæst roman, som egner sig udmærket som læsetræning for børn fra 12 år. Sproget er – trods mange lange og svære ord – flydende og indeholder masser af direkte tale. Tekstmængden er delt i forholdsvis overskuelige kapitler, og korte overskrifter giver de mindre øvede læsere faste holdepunkter samt forforståelse. Bogen er en del af Alineas “Læseklub”-serie og tilhører den sværeste kategori: sort. Den bør stå både på skolebibliotekets mellemtrinshylder og på overbygningens letlæsningshylder.

Med sin spændingsmættede handling får “Hacker” forhåbentlig flere drenge til at afbryde deres computerspil for en stund og gribe efter en bog. For romanen handler om noget, mange computerdrenge går med inde i deres hoveder.

Mette Finderup
Alinea – med opgaver til bogen

Anmeldelsen er skrevet af Lea Reitel Høyer

Lea er dansklærer og skolebibliotekar, cand.mag. i norsk og dansk samt Master i børnelitteratur. Har interesseret sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år; har skrevet undervisningsmaterialer om litteratur for ClioOnlines danskportal og har været medlem i indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge. Er vild med nordisk litteratur, særlig norske romaner, og har forkærlighed for eksperimenterende børne- og ungdomslitteratur.