Godnat allesammen

Forfatter: Chris Haughton
Illustrator: Chris Haughton
Oversætter: Dal Michaelsen
Sidetal: 40
Forlag: Jensen & Dalgaard

Havslangen, Flyvefisken, Slangebæreren, Kamæleonen, Billedhuggerne, Kemisk ovn og Påfuglen er nogle af de stjernebilleder, der findes på den sydlige halvkugle. På den nordlige stjernehimmel hedder stjernebillederne Lyren, Bjørnevogteren, Tvillingerne, Firbenet og naturligvis Lille Bjørn og Store Bjørn. Stjernebilledernes navne siger noget om det, der findes hos tilskueren på jorden. Her hos os kan vi se Cassiopeia, og vi kan se Karlsvognen, der er en del af Store Bjørn, der jo viser hen til Nordstjernen. På den sydlige halvkugle har de til gengæld Sydkorset. Når man kan finde stjernebillederne, så kan man finde vej. Og når man har læst historien om den lille bjørn, der siger godnat til alle, så kan man også finde bjørnefamilien på en stjerneklar himmel. De er der. Tæt på hinanden.

Det er de fine illustrationer, der fortæller det meste af historien i ”Godnat alle sammen”. Illustrationerne er collager af mange forskellige dyr, og oplægget er bearbejdet digitalt, farvelagt og farvetonet. Således kommer den færdige billedside til at se ud som et mix af papirklip og serigrafi. Smukt, blåt og meget enkelt.

Solen går ned og alle bliver søvnige. Sådan indledes bogen. Og så er musene, harerne og hjortene søvnige. Også Store Bjørn er søvnig, men Lille Bjørn leder efter nogen, der vil være vågne sammen med ham. Til sidst sover han dog også.

Et billedopslag har kvart-, halv- og trekvart-sides opslag, så det langsomt åbenbares, hvem der nu er søvnige. Det er smukt håndværk. Nuancerne glider fra rødt til violet, og farveholdningen er flot afstemt gennem hele bogen. Teksten er meget kort. Den er skrevet med pink på de hvide sider og med hvidt på de farvelagte sider.

Månen står højt på himlen og alle sover trygt. Sådan slutter bogen, inden der på sidste side er et billede af stjernehimmelen på den nordlige halvkugle. Alle planeterne og deres afstand til Jorden er også vist. Neptun, Uranus, Saturn, Jupiter, Mars, Månen, Venus, Merkur og Solen er der.

Det er en smuk bog, der kan give anledning til mange timers iagttagelse af stjernehimmelen. Når man kan finde Karlsvognen, Storebjørn, Lillebjørn og Nordstjernen, så er man aldrig helt alene i universet. ”For at kende verden må man kunne sætte navn på verden,” sagde Carl von Linné. Her får børn en mulighed for at kende en del af verden. Det er smukt.

P.S.  ”Ingen drømmer er for lille, ingen drøm er for stor.” – Dette citat uden ophav står på kolofonsiden. Bogen er tilegnet forfatterens søster, der er Montessori-lærer, og som har givet forfatteren inspiration til bogen.

Chris Haughton
Jensen & Dalgaard
Om Montessori