Forræderiske hjerter

‣ Forfatter: Camilla WandahlSandra Schwartz

‣ Udgivelsesår: 2017

‣ Sidetal: 208

‣ ISBN: 9788763851558

Jeg tramper ned ad skovstien uden Lasse. Nogle gange fatter han bare ikke, at der er tidspunkter, hvor man helst skal skride. Selv har jeg lært at genkende den slags øjeblikke med min mor på lang afstand, for Johnni – som stodderen åbenbart hedder – er langt fra den første idiot, hun har haft med hjem. Og heller ikke den første, hun har knaldet her i sommerhuset.

Det er Filippa, der tramper ned ad stien. Hun er på vej væk fra sommerhuset, hvor hun er ”tvangsindlagt” til to ugers ferie sammen med sin mor. For at afhjælpe de to ugers kedsomhed har hun inviteret barndomsvennen Lasse med. Det er dog svært at være væk fra vennerne i to uger, og ikke mindst Marcus er det svært for Filippa at efterlade.

Marcus, Filippa, Lasse og Alma er fire unge, der hænger ud sammen, og nu er der altså to tilbage i byen: Alma og Marcus. Filippa har længe haft et godt og forelsket øje til Marcus, så da der bliver sendt nogle sms’er undervejs i sommerhusopholdet, bliver Filippa bekymret.

Mens de er i sommerhuset, viser Lasse sig som en munter og handlekraftig ung mand, der ikke lader sig påvirke af de mange dårlige vibrationer, der sendes rundt i huset, fordi Filippas mor har Johnni (en helt ny kæreste) på besøg. Lasse er bølgebryder såvel på stranden som oppe i sommerhuset. Han er sådan en ven, alle gerne vil have. Lasse er dog forelsket i Filippa, og hun gør det meget svært for ham med sin meget åbenlyse forelskelse i Marcus. Og Alma, ja, hun er også forelsket.

“Forræderiske hjerter” har således alt, der kan skabe en god ungdomsbog: intriger, hemmelige og åbenlyse forelskelser, gode venskaber, håbløse mødre, dårlige kærester, ferie, fridage, strand, hav, bikinier, badebukser, telt og så også nogle øl og shots.

Det er en fin fortælling om Fillippas udvikling, men også om moderens erkendelse af, at man ikke altid skal lade sig nøje. Om den er troværdig? Nej, der findes meget få som Lasse, vil man tænke. Men det er opløftende og livsbekræftende at vide, at muligheden for at alle unge piger kunne have en ven som Lasse er der. Han er en ”keeper”, som Filippa skal glæde sig over at have i sit noget rodede liv.

Romanen indgår i forlagets Zoom-serie. Det er stærke ungdomsbøger, der er lette at læse. Det er godt.

Camilla Wandahl
Sandra Schwartz