Forladt

Forfatter: Line Kyed Knudsen
Sidetal: 158
Forlag: Carlsen / Serie: Sonar
Udgivelsesår: 2014
Set til kr.: 339,-


Målgruppe: 14+

Jeg kunne heller ikke sove. Jeg lå og kiggede op i loftet og talte på fingrene. Jeg kunne nå at gøre 2. G færdig,. Mads spillede skydespil. Han havde sin høretelefoner på, og jeg kunne høre ham hamre sin pegefinder ned i tastaturet. Jeg var underlig speedet.

Det er korte sætninger, der fortælles i her. Et andet sted står der: Han var tømrer. Men det gik godt. Han havde sit eget firma. Således er det sprogligt en bog, der kan læses af alle ikke-så-rutinerede-læsere, der gerne vil læse om problematikker, der alligevel vedrører unge. Lene Kyed Knudsens sprog er – trods de korte sætninger – forholdsvis varieret. Det fremgår ikke, at bogen særligt henvender sig til gruppen af læsesvage (”literacy-udfordrede med særligt henblik på læsning” vil det sikkert hedde), men det er en bog, der kan anbefales til denne målgruppe.

Temaet er helt klassisk: Pige møder dreng, der er en anden pige involveret, der er forældre, der ikke er de bedste rollemodeller, der er en elskelig lillebror Carl og der er veninden og der er kriser. Fin fortællestruktur med god spændingskurve og en realistisk problemstilling.

Det er en god bog på sine egne præmisser, men det er ikke en bog, der på nogen måde udfordrer læseren. Den kan bruges i skolen til læsetræning. Problemstilling og problemløsning  er tæt på ”Guldromanen” fra 1970’erne, men med et langt, langt bedre sprog. Den er absolut anbefalelsesværdig til selvstændig læsning for de 14-17 årige.

http://www.linekyedknudsen.dk/forladt/

Forfatter

Anmelder: Bodil Christensen

Underviser på Læreruddannelsen i Aalborg,Medlem af Kulturministeriets Børnelitteraturpris-komite, anmelder ved ”Efterskolen” og ”Dansk Pædagogisk Tidsskrift”, fast klummeskribent ved Nordjyske Stifttidende. Boglæser – af såvel skønlitteratur for børn som skønlitteratur for voksne. Bodil har været dansklærer i mange, mange, mange år – derfor er al læsning af alle tekster altid (næsten altid) læst med ”lærerblikket”: Hvad kan jeg bruge det til, hvem vil blive lykkeligere/ klogere/ dygtigere eller underholdt af dette? Denne erhvervsskade gør hende – som næsten alle dansklærere – til den fødte anmelder. Bodils børne favoritlæsning er billedbøger, bøger med billeder og så – i den anden ende af skalaen: Ungdomsbøger. Af voksenlitteraturen er favoritterne: Per Petterson, Erlend Loe, Karl Ove Knausgaard og andre gode forfattere. Favoritbørnelitteratur:
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.