Fikkedik og Falderina

Forfatter: Marianne Iben Hansen
Illustrator: Bodil Molich
Udgivelsesår: 2016 (Genudgivelse, originalen er fra 2004)

Marianne Iben Hansen har for længst placeret sig sikkert i toppen af dansk børnelitteratur, især når det gælder rim og remser. Og her i jubilæumsåret for ”Halfdans ABC” er det ikke svært at udnævne hende som mesterens aftager. Der er simpelthen ingen, der mestrer hendes sprogspil og ordlige kreativitet, og som samtidig er metrisk, rytmisk og rimmæssigt suveræn.

Bogen er en genudgivelse af Marianne Iben Hansens hekserim fra 2004, og den nye version har både fået et nyt format og nye illustrationer af Bodil Molich, der også illustrerede originalen.

Historien handler kort fortalt om de to hekse, Fikkedik og Falderina, der skal til Kina for at købe klamme heksemagersager. Det går ikke helt som planlagt, især fordi den kinesiske heksebiks ikke er helt så velassorteret, som man skulle tro. Historien er som antydet fjollet og skæg, og frem for alt fermt fortalt. Og ligesom i de senere mesterværker, ”Palle P og perlen” og ”Aksel elsker biler”, indfører Marianne Iben Hansen en lille genialitet; nemlig et omkvæd:

Larvefødder, drageblod og kejserens gebis
Fedtestads og øregas og dyrepassertis
Fugleklatter, uglefnat og endelig til slut
Fire runkne rotter og en flagermuseprut.

Udover at det rytmisk og sprogligt er sindssygt godt, giver omkvædene også en rytme til selve historien og til oplæsningen, som fungerer optimalt.

Derudover er det også en fornøjelse at læse og smage på ord som klapperslangekys, pølsemandsprofet, fedtegreveflæse, pynkepjok og kosteskaftbaggagebærer.

“Fikkedik og Falderina” er en genudgivelse af Marianne Iben Hansens gennembrud fra 2004, men det holder stadig: Det er skægt, fermt og lækkert at læse op.

Marianna Iben Hansen
Bodil Molich
Gyldendal

Anmelder: Jakob Kragh

Er cand.mag. med et speciale om børnelitteratur. Jakob har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur; og det var kun med til at hans glæde over bøger til børn og unge bare voksede uhæmmet. Jakob har en forkærlighed for realisme, for sprogligt stramme og sprogligt flippede bøger. Og så har han siden han kunne sætte to ord sammen elsket de bedste rim og remser.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.