Fest og ballade

Forfatter: Pernilla Gesén, Jeanette Milde
Oversætter: Nanna Gyldenkærne
Sidetal: 64
Forlag: Høst og søn / Serie: Venner i klassen
Udgivelsesår: 2018


Målgruppe: 5+

Ved siden af Kim sidder Elias.
Elias laver ikke matematik.
Han snakker og læner sig hen over Kims matematik-bog.
“Jeg synes, en af ballonerne skal være blå,” siger Elias.
“Jeg kan bedst lide rød,” siger Kim.
“Men blåt er også pænt. Se,” siger Elias.
Og så farver han en af ballonerne i Kims bog blå.

Sådan er det at være syv år, hedde Kim og gå i klasse med en hel masse søde børn – men altså også Elias. Nu skal Kim holde fødselsdag, og hun glæder sig helt utroligt meget. Hun laver en liste over det, de skal lave til fødselsdagsfesten: Pakke gaver op, spise pandekage-kage, danse stop-dans og finde slikposer. Der er meget, der skal ske.

Men allerførst skal hele klassen inviteres, og Kim vil ikke give Elias en invitation, fordi han er så frygteligt irriterende. Heldigvis tager far affære, så Elias også får en invitation, og så forløber festen ikke helt, som Kim havde tænkt… men det ender godt.

“Fest og ballade” er en svensk bog, men det skolemiljø, den skildrer, er helt som i Danmark. Bogen er særdeles opdragende: Sørg for at få alle med, der skal være plads til alle, ingen skal holdes udenfor. Det er et prisværdigt koncept, som man kan tale med børn om, og det er da også netop samtalen om bogen, der er i fokus i serien, som bogen tilhører. De andre bøger i serien er: ”Snige og snuse”, ”Pen, papir, panik”, ”Bedst til hest” og ”Lige i kassen”, og man kan af titlerne næsten regne ud, at de handler om hverdagsliv for børn i indskolingen.

Bagerst i bogen er der ”Gode råd til, hvordan du læser med dit barn”. Først er der ”Før du læser”, hvor det anbefales at tale om forsidens illustration, om titlen og om, hvordan personerne ser ud til at være. Dernæst er der ”Mens I læser” og ”Efter læsning”, der ligeledes indeholder helt almindelige, gode råd fra konceptet ”dialogisk læsning”. Således kan forældre og voksne, der måske ikke selv er vokset op med højtlæsning få en guide til, hvordan man sætter bogen i centrum for en samtale. Det er godt. Og det er i særlig grad godt, når bogen – som her i “Fest og ballade” – handler om en hverdagskonflikt, der rummer et etisk aspekt.

Pernilla Gesén
Jeanette Milde
Om dialogisk læsning
Info om bogen på Høst og søns hjemmeside

Forfatter

Anmelder: Bodil Christensen

Underviser på Læreruddannelsen i Aalborg,Medlem af Kulturministeriets Børnelitteraturpris-komite, anmelder ved ”Efterskolen” og ”Dansk Pædagogisk Tidsskrift”, fast klummeskribent ved Nordjyske Stifttidende. Boglæser – af såvel skønlitteratur for børn som skønlitteratur for voksne. Bodil har været dansklærer i mange, mange, mange år – derfor er al læsning af alle tekster altid (næsten altid) læst med ”lærerblikket”: Hvad kan jeg bruge det til, hvem vil blive lykkeligere/ klogere/ dygtigere eller underholdt af dette? Denne erhvervsskade gør hende – som næsten alle dansklærere – til den fødte anmelder. Bodils børne favoritlæsning er billedbøger, bøger med billeder og så – i den anden ende af skalaen: Ungdomsbøger. Af voksenlitteraturen er favoritterne: Per Petterson, Erlend Loe, Karl Ove Knausgaard og andre gode forfattere. Favoritbørnelitteratur:
Dette indlæg blev udgivet i Oplæsning, 0.-2.klasse, Indskoling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.