Forfatter: Siri Pettersen
Oversætter: Rolf Stavnem
Sidetal: 468
Forlag: Høst & Søn / Serie: Ravneringene 3

Målgruppe: 14+

Så er vi nået til sidste bind i Siri Pettersens forrygende fantasytrilogi om Ravneringene, ”Evnen.”

Efter ”Odinsbarn” og ”Råddenskab” får vi her i det afsluttende 3. bind ”Evnen” et sidste møde med pigen Hirka Haleløs. Hun er endnu en gang er gået gennem portene mellem to forskellige verdener og er kommet til hendes fars verden, Dreysil, de blindes rige.

Her møder Hirka de ligfødte, Umpiri, som er endog særdeles stolte skabninger, skabt uden fejl og svagheder. Hirka er stadig et halvt menneske, og hun har så sandelig både sine svagheder og skrøbeligheder. Meget upraktisk og ubehageligt for hende, selv kan hun for eksempel ikke tåle kulde. Og så er hun på alle måder sin blinde familie underlegen.

I ”Evnen” skal Hirka forsøge at overbevise de ligfødte om ikke at gå i krig for at genvinde Evnen som uretmæssigt er taget fra dem. Dette kan hun måske forhindre ved at hele Evnens årer. Handlingen drejer sig blandt andet om, hvorvidt hun tør løbe den risiko, det er måske at ødelægge, det der engang var hendes hjem gennem sine valg. Hjemme i Ymslanda går Rime i mellemtiden rundt som et omvandrende lig med en død ravn i halsen og prøver at genvinde sit folks tillid. Han har mistet sin plads i Rådet og den onde figur Darkdagger lader ingen chance gå til spilde for at prøve at slå ham ihjel. Og krigen og det endelige opgør er uundgåeligt. Så slutningen på trilogien er på den måde ikke overraskende.

I ”Evnen” mødes flere af de verdener, læseren har lært at kende i de to tidligere bind, ”Odinsbarn” og ”Råddenskab.” Her i ”Evnen” skal deres skæbne afgøres en gang for alle.

Det gør Siri Pettersens fortæller særdeles effektivt, og i dette tredje bind afslutter hun på allerbedste vis trilogien om Hirka; men det sker ikke uden at der lægges nye vinkler ind i fortællingen. I ”Evnen” er der drama for alle pengene i form af eksistentielle familiedramaer, en kommende uundgåelig krig, den store kærlighed, forfængelighed og stolthed. Men måske handler det allermest om at finde sin egen identitet og et sted at høre til.

Serien om Ravneringene er en enestående og særdeles barsk fortælling: rå, brutal, blodig, uretfærdig, chokerende – og overrraskende nok fyldt med humor. Hovedpersonen Hirka er på samme tid en eventyrlig figur og en sårbar menneskelignende person der rummer særdeles almenmenneskelige træk.

I “Evnen” færdiggør Siri Pettersen det fantastiske nordiske fiktive univers, som hun har skabt gennem de tre bøger, serien består af. Læseren har været med Hirka i hele tre verdener, hvor man sammen med persongalleriet har lært både miljøet at kende og fundet ud af hvordan de forskellige verdener fungerer og ikke mindst hvilke regler man spiller efter. Det er på dette plan, serien Ravneringene har været et nyt og forfriskende bekendtskab. Man har mødt verdener fyldt med haleløse ætlinge, Umpiri der kan leve i tusinder af år, en hærfører der kan tale med sin datter i en anden verden gennem en ravn – og Evnen som alle kæmper om, men som kun en verden har. Langsomt er man som læser blevet ført ind i disse verdener – og man skulle være et skarn om man ikke også er blevet forført af både miljøet, personerne og handlingen.

Rolf Stavnem har på bedste måde undervejs fordansket Siri Pettersens norske; selv om sproget  er nyt sendes der gennem det mange hilsener til den gamle norrøne sprogbrug og til den nordiske mytologi og sågar Astrid Lindgrens “Brødrene Løvehjerte”.  Jeg havde den store fornøjelse at læse “Evnen,” med kaminilden buldrende som baggrund, i en hytte oppe i de norske snedækkede fjelde. Det forringede absolut ikke oplevelsen af både miljø og handling, men gjorde det muligt at fryse sammen med Hirka og mærke sneen og kulden mod ansigtet. For både sprog og handling taler ikke kun til hovedet, men i høj grad også til de kropslige sanser.

Udover at Ravneringene, og dermed også “Evnen,” rummer en masse intertekstuelle referencer, er det kendetegnene for både serien og “Evnen” at den afdækker og behandler en lang række aktuelle problemstillinger i samfundet. Det drejer sig om alt fra borgerkrigen i Syrien og flygtningekrisen til de mere eksistentielle spørgsmål om, hvem man er, om at være anderledes og om enten at høre til eller ikke høre til i gruppen.

Det hele fortalt på en absolut troværdig og spændende måde, i et rigtig godt sprog. Og så rummer “Evnen” et galleri af interessante bipersoner hvilket giver romanen både kulør og dybde.

Man må konkludere at Siri Pettersen har formået at holde niveau i alle tre bind om Ravneringene. Fortællingen om Hirka er så tæt komponeret og sammenvævet, at man ikke kan springe ind i den. Man er nødt til at læse de tre bind i den rækkefølge de er udkommet i – sjovt nok tager bind 2 over hvor bind 1 slap og så videre. Ravneringene er som serie guf for fantasyfans, men vi andre almindelige dødelige, vi der bare holder af en rigtig god, spændende og vedkommende fortælling, kan sagtens være med.

Nu kan man bare vente på at filmatiseringen går i gang.

Serien anbefales på det varmeste, men den skal nu nok selv finde sine læsere, men den bør stå på de pædagogiske læringscentre og er en mulig fødselsdagsgave.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , . Bogmærk permalinket.