Det rigtige

Bogens forsideForfatter: Darlene Ryan
Oversætter: Randi Bjerre Høfring
Sidetal: 104
Set til kr.: 179,95

Kevin er begyndt i en ny skole, og det har han sådan set gjort ret ofte, for hver gang faren skifter job, må de flytte. Kevin er lynhurtigt kommet i dårligt selskab som stik-i-rend-dreng for den dominerende Nick. Nick kender alle tricksene og ved hvordan man kan udøve vold, så det ligner uheld. Lærerene lukker øjnene, og de andre elever tør ikke sige noget. Men det gør pigen Erin. Hun tør sige sin mening højt og er tilsyneladende ikke bange for Nick. Men det skal hun ikke tro, at hun kan slippe af sted med. Kevin har ikke længere lyst til at være en del af Nicks mobbegruppe, men presset fra Nick er stort og tilfældigvis finder han ud af, at Nick og hans kumpaner har tænkt sig at overfalde og mishandle Erin. Spørgsmålet er, hvorvidt Kevin tør gribe ind, om han tør gøre det rigtige.

Det rigtige er en bog om at have mod til at trodse de stærke og sige fra over for gruppepresset. Og om at det sjældent er særligt nemt at gøre det rigtige.

Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog med korte kapitler. Den behandler emnerne vold og mobning på en spændende og fængende måde. Det rigtige er bind 6 i Carlsens Ekko-serie, der er en læselet-serie om svære emner, der passer både til undervisning eller selvlæsning. Til undervisningsbrug kan man benytte eller lade sig inspirere af undervisningsmateriale, der kan hentes på hjemmesiden

Darlene Ryan har skrevet flere ungdomsbøger. Det rigtige er hendes debut på dansk.

Anmelder: Nana Baaner Klitgaard

Nana er cand.mag i dansk og engelsk og har taget 3. modul på masteruddannelsen i børnelitteratur (om formidling af børnelitteratur). Hun arbejder som freelanceredaktør af alle mulige slags bøger, men børne- og ungdomsbøgerne er dem, hun brænder for. I sin tid skrev Nana speciale om dannelsesromanen, så måske plantede hun ubevidst et frø der til interessen for ungdomsromanen, det “dannende” og coming of age-litteraturen. Nana har en lang baggrund i forlagsverdenen og har bl.a. arbejdet som børnebogsredaktør på Politikens Forlag. Derudover har Nana arbejdet med journalistiske bøger og anden faglitteratur for voksne.
Dette indlæg blev udgivet i 12+, Let at læse og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.