Den sidste stjerne

Forfatter: Rick Yancey
Sidetal: 361
Forlag: Gyldendal / Serie: Den 5. bølge 3

Hvor mange havde han dræbt, før han fandt hende i skoven den eftermiddag i efteråret? Det kunne han ikke huske. Han fandt ingen undskyldning i visheden om, at han var blevet udnyttet, ingen forløsning i erkendelsen af, at han var lige så meget offer som dem, han havde dræbt – på afstand, altid på afstand. Tilgivelse udspringer ikke af uskyld eller uvidenhed. Tilgivelse udspringer af kærlighed.

“Den sidste stjerne” er sidste og afsluttende bind i Rick Yanceys science fiction-trilogi “Den 5. bølge”. Rumvæsnerne De andre har næsten udryddet hele Jordens befolkning. Vi følger den lille flok overlevende, vi også har fulgt i de to foregående bøger.

Jordens tilbageværende befolkning lever nu i ét stort kaos – ingen ved, hvem man kan stole på, og hvem man ikke kan stole på, og alle forråder alle. Vores hovedperson Cassie har mistet alt nu. Hun er nødt til at tage en stor beslutning: Vil hun bare leve videre og måske ende med at blive som en af De andre, eller vil hun forsøge at redde den sidste rest menneskelighed. Det sidste vil muligvis koste hende livet, men måske er det også det værd?

Jeg var helt blæst bagover af første bog i serien (“Den femte bølge”), men anden bog (“Det uendelige hav”) var lidt mere sløv i optrækket, synes jeg. Og det fortsætter i den sidste bog i serien. Der er masser af action, men til gengæld også en hel masse filosofiske overvejelser, gåder og tanker, og det – koblet med, at man følger mange forskellige personer på skift – gør det indviklet at følge handlingen som læser, desværre.

Rick Yanceys hjemmeside
Seriens hjemmeside
Gyldendal