Debut

Forfatter: Sanne Munk Jensen, Glen Ringtved, Kirsten Sonne Harild, Sanne Søndergaard, Tomas Lagermand Lundme, Johanne Algren, Jens Blendstrup, Ida-Marie Rendtdorff
Sidetal: 184
Forlag: Gyldendal
Udgivelsesår: 2014
Set til kr.: 299,95


Målgruppe: 13+

Ååååh nej. Jeg har allerede røde ører. Bare navnet Harriet. Jeg er sendt direkte tilbage i en tidsmaskine. Det var i 1980. Jeg var 13 år. Jeg havde lige fået hår på den. Ikke mange. Så jeg redte hentehår hen over tissemanden. Det så mærkeligt ud.

Citatet er fra Jens Blendstrups bidrag, Harriet, støvsugerkongens datter, bare titlen, så er man nysgerrig som bare pokker. Blendstrups bidrag er i modsætning til de øvrige noveller skrevet i form af et tilbageblik. Jeg-personen er på en spejdertur for mange år siden – og der skete det hellige og herlige så for første gang. Med støvsugerkongens datter – ingen ringere.

Blendstrups bidrag adskiller sig fra de øvrige netop ved at være den modne mand, som i et tilbageblik beskriver sin debut på sex-scenen.

Alle øvrige – i øvrigt alle sammen fine og velskrevne – fortællinger beretter både om piger og drenge og de første skælvende moves hen imod at miste den uskyld, som må nedbrydes for at de unge kan træde i karakter som seksuelle væsener.

Det pudsige er, at i en del tilfælde, er dette at miste sin mødom faktisk et led i en aftale mellem to piger – det gælder fx i Kirsten Sonne Harilds Medhør og i Sanne Munk Jensens Hold op med at tænke på en elefant.

Et par af fortællingerne udspiller sig på en lejrtur med henholdsvis klassen og på en spejdertur. Det gælder Glen Ringtveds Telt 13 og Blendstrups før omtalte Harriet, støvsugerkongens datter.

En enkelt novelle omhandler en homoerotisk debut, det gælder Tomas Lagermand Lundmes Valdemar og Tobias.

I Ida-Marie Rendtorffs novelle er udgangspunktet at jeg-personens (Cirka Line) mor dyrker sex med sin nye kæreste, og skam få det. Hun tager derfor hen til sin kammerat, Jonas for natten – og sammen med ham tilbringer hun dernæst en weekend i hans forældres sommerhus – og med et forløb ingen af de to havde forestillet sig.

Sanne Søndergaards Projekt Bolleleg har ligeledes en noget overraskende udvikling, som er ganske morsom. Nemlig at man går til fest med én i tankerne, og så sker det alligevel – i hvert fald næsten – med en helt anden.

Fælles for alle noveller er, at de på fineste vis får usikkerheden i spil. Man vil så gerne – eller vil man nu? Og Hvordan gør man, så det bliver rigtigt. Man famler, og det er ok at famle. Og selv om det larmer inde ved siden af, så er det måske ikke ensbetydende med, at de også går til vaflerne på dén måde?

Det er alt sammen udført med den ømhed og vibration, man ønsker skal være til stede, i så følsomme anliggender. Jo vist, de har det i munden, så godt og vel skrydes der, men når lyset er slukket og åndedrættet bliver en kende hektisk, så er det en anden sag. Så er man alene om beslutningen. Og vil man så når det kommer til stykket? Eller skal debuten skubbes til næste gang?

Det er en fin novellesamling, som mange unge kan have god glæde af at læse. 

Alle forfattere er ankerkendte og velprøvede – også ud i seksualitet. Og de svigter heller ikke. Måske er bogen mest til selvlæsning. Men flere af fortællingerne kan udmærket bruges ifm. drøftelser om seksualitet i undervisningen. 

Min favorit er og bliver Jens Blendstrups Harriet, støvsugerkongens datter.

http://www.gyldendal.dk/

Forfatter

Anmelder: Eiler Jensen

Eiler er konsulent og forfatter til adskillige bøger – både skønlitterære ungdomsbøger og – især – faglitterære bøger om børne- og ungdomslitteratur. Er anmelder af børnelitteratur i Børn & Bøger. Er oprindeligt uddannet som lærer, har siden uddannet sig til cand.pæd. i pædagogisk filosofi. Har læst børnelitteratur igennem hele voksenlivet, og er af den opfattelse, at skønt man ikke kan frikende børnelitteraturen et vist pædagogisk islæt, så kan den som voksenlitteraturen bestemt være et kunstnerisk udtryk.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.