Den dag farverne fik nok

Forfatter: Drew Daywalt
Illustrator: Oliver Jeffers, (Håndskrift på dansk ved Sune Elskær)
Oversætter: Kasper Syhler

Tidligere på året var der megen hype omkring Oliver Jeffers og Sam Winstons smukke billedbog ”Barn af bøger”. Det er et spændende værk, men en barnebog? Måske er det snarere en intertekstuel, avanceret voksenbilledbog velegnet til at slå folk i hovedet med: Nåh, har du heller ikke læst den? Kender du ikke den eller den klassiker? Bogen kræver nemlig en rutineret, belæst læser for at man kan få udbytte af den.

”Den dag farverne fik nok” er til gengæld en ”rigtig”, farvestrålende børnebilledbog eller snarere en børne-brev-billedbog fortalt i tekst og billeder i øjenhøjde med den intenderede målgruppe.

I Viktors taske ligger normalt en æske med farvekridt, men en dag er den erstattet af en bunke gode, gammeldags breve fra disse farver – adresseret til Viktor.

Viktor elsker at tegne og farvelægge, men farverne har fået nok af hver især enten at blive overset, blive slidt helt ned eller blive misbrugt: Beige mener, den er en farve i sig selv og ikke kun erstatningsbrun. Rød er træt af alle de brandbiler, der har slidt den op, og Grøn er blevet træt af at høre på Guls og Oranges evindelige skænderier om, hvem der er den rigtige solfarve. Blå er blevet en gnalling, og Hvid er nærmest usynlig og nedtrykt. Sådan er der så meget, og sådan fortsætter det, indtil Viktor med en farvestrålende tegning til mor tilfredsstiller alle farverne: Og de syntes, at det var en rigtig god idé, han havde fået.

Teksten er håndskrevet i et skønt miks af forskellige skrifttyper på forskellige slags papir: brevpapir, ternet papir, linjeret, osv. Således giver bogen anledning til en snak om både papir og håndskrift – og hvordan den kan se ud.

På mange måder er anvendelsen af håndskrift sammenlignelig med Kamila Slocinskas ustyrlige, ekspressive og udtryksfulde brug af håndskriften i f.eks. ”Den mærkelige pakke”. Håndskriften er i begge bøger en integreret del af opslaget, ligesom de naive, farverige og ekspressive illustrationer, der på overfladen ligner børnetegninger, men med et twist, er det.

“Den dag farverne fik nok” er en oprørsk hilsen fra skoletasken til rigtig mange børn, for hvem situationen i farveæsken nok er genkendelig. Der er de farver, der bliver overset, og yndlingsfarverne, der bliver slidt helt op. Og de ligger hulter til bulter. Det er ikke hver dag, farvekridt gør oprør. Men det gør de her.

Billedbogen anbefales varmt til oplæsning, hvor der er børn. Formen med breve fra de forskellige farver er god, moralen er sjov, og undervejs er der rigeligt at snakke om, afhængigt af om barnet er et børnehavebarn eller er begyndt i indskolingen.

Oliver Jeffers
Gyldendal
Mere om bogen, skaberne og undervisningsmateriale til undervisningen i en amerikansk skolekontekst