‣ Målgruppe:10+

‣ Sidetal: 323

‣ ISBN: 9788799448609

Endelig ringede det.
Sidste time var forbi, og eleverne jublede af glæde,
pakkede taskerne så hurtigt, de kunne, og stormede ud.

I ”Bjerget vågner” er det sommerferie, og Espen kan forlade skolen og klassekammeraten Jarl og hans mobbende medløbere og tage på sommerferie på bedsteforældrenes gård ude på sæteren med sin mor. Her er der et generationsskifte på vej på gården, idet Espens onkel har overtaget gårdens drift, og på trods af morfarens protester nu vil gennemføre den totale skovhugst og skovdød i Gammelskoven for at sikre gårdens overlevelse. Men sker det, slipper den forfærdelige Gravbøjgen løs!!!!!! Efter et  tordenvejr, hvor lynet er slået ned, finder Espen nøglen ”Ædelåbne”, der giver adgang til en parallelverden hvor træer og fugle kan tale, og hvor det vrimler med nisser, genfærd, alfer og trolde. Espen er udvalgt, og på vaklende fødder tager han, godt hjulpet af nissen Nils, morfaren og Eva kampen mod det onde op, blandt andet hjulpet af sværdet ”Bjergbid”.

Sigbjørn Mostue formår virkelig at holde tempoet i den både spændende og velskrevne roman, og han store styrke ligger i de gode stemnings- og miljøskildringer. Til gengæld er der ikke gjort ret meget ud af persontegningen af Espen og Eva og deres liv i den ”virkelige” verden.

Serien Alfetegnet, består af tre titler, ”Bjerget vågner”, ”Nissedræberen” og ”Krakens gab” og er oversat fra norsk, hvor den var forfatteren Sigbjørn Mostues gennembrud både hos kritikerne og hos publikum med 150.000 solgte eksemplarer.

I alle tre bøger følger vi de to teenagere Espen og Eva på eventyr ind i en parallelverden fyldt med eventyr, nisser og trolde, og deres problemer med at komme overens med sig selv, den gryende kærlighed, klassekammerater, mobning, lærere, forældre og de store miljø- og samfundsproblemer.

Romanerne er tilsat en ordentlig portion norsk folkeeventyr, sagnhistorie og myter. Der er ingen tvivl om, at det at følge Espen og Eva vil føles lettere eksotisk og anderledes for en ung dansk læser, der jo nok ikke har referencerne til norsk folklore og geografi i orden. Romanerne anbefales til de børn, der holder af Lene Kaaberbøls serie om ”Skammerens datter”, og som er vilde med J. k. Rowlings serie om Harry Potter. For de er ligeså spændende og underholdende, og så er de tilført norsk urkraft og energi. Romanerne lever helt op til forfatterens navn: Sigbjørn Mostue!! Det er bjørnestærk underholdning. Alle tre romaner er illustreret med tuschtegninger af Tatiana Goldberg ved kapitelskift – tegninger, der glimrende understreger handlingen og som refererer til den norske folklore.