Forfatter: Hilde Hagerup
Oversætter: Thomas Takla Helsted
Sidetal: 155
Forlag: Turbine
Udgivelsesår: 2015

”Biddet” er en otte år gammel ungdomsroman af den prisbelønnede norske forfatter Hilde Hagerup.

Da Jonas var otte år gammel kørte hans mor en ihjel i sin bil. Nu er han fjorten, og mor kommer snart ud. Han tæller dagene, for han frygter og glæder sig til den dag, hvor hele det spind af løgne, han har spundet i løbet af årene bliver revet itu. Jonas Nilsen er alt andet end populær, han har ingen kæreste,  har store problemer med at kontakte klassekammeraterne som mobber ham, han har indlæringsvanskeligheder og han sidder ikke i elevrådet.

Sammen med sin far har han levet i en alkoholiseret mandeverden de sidste seks år, hvor alkoholikeren Persson har været Jonas nærmeste kontaktperson og fortrolige.

Men så starter Tone med de enorme bryster og t-shirten med ”Jesus loves me” i klassen og Jonas bliver forelsket for alvor. Så forelsket at han deltager i et vækkelsesmøde i menigheden, for måske er Jesus vejen til Tones hjerte.

Jeg kan afsløre, at det er Jesus ikke, men alligevel begynder Jonas ligeså stille at bryde ud af de fastlåste roller hjemme og i skolen. Jonas er fremstillet som både uhyre sårbar og uhyre usympatisk med ekstreme sexistiske udfald og forsøg på at være dumsmart på andres bekostning. Alligevel ender det med, at man som læser har en vis sympati med ham, og læser ham som en lille sårbar dreng i en særdeles svær situation med besøg i fængslet hos moderen og ingen hjælp fra faderen eller de andre voksne.

På mange måder minder det maskuline, brutale miljø Jonas færdes i med bajere og diesel om det, Kim Fupz Aakeson har beskrevet i romanen ”Pragtfuldt, pragtfuldt!”  Morten her er dog fem år ældre end Jonas, men begge har de mange af de samme problemer at slås med.

Selv om der med ”Biddet” er tale om en brutalrealistisk ungdomsroman er den fortalt med stort overskud af norske Hilde Hagerup og dejligt fyldt med ”comic relief” i form af groteske optrin, som da Jonas til 17. maj festen er blevet udvalgt til at læse Nordahl Griegs ”Til ungdommen” op på torvet, men i stedet læser et hjemmelavet hyldestdigt, ”Ode til Tone” op – fyldt med pubertære seksuelle hentydninger!

Persongalleriet med den inkompetente lærer, Marius, klassekammeraterne med fremmelige Wendy i spidsen, faderen, Persson og moderen giver læseren noget at tænke over.

Bogen er godt fortalt af Hilde Hagerup og fint oversat af Thomas Takla Helsted til et velfungerende dansk, men romanen om livet i Krattbo uden for Oslo er alligevel vældig norsk i dens verdensbillede.
Men selve konflikten er universel.

Hilde Hagerup vandt det norske kulturdepartements kulturpris for ”Bittet” tilbage i 2007. Jeg undrer mig lidt over, hvorfor netop denne roman skulle ud på dansk, og hvis ja, så først nu. Otte år er ligeså lang tid for en ungdomsroman som seks er det for en mor i fængslet.

Bogen anbefales til de læsere som ønsker at blive klogere på, hvordan det kan være at have en forælder i fængsel og at være marginaliseret.

Hilde_Hagerup

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , . Bogmærk permalinket.