Bezunk og egernet

Forfatter: Tina Sakura Bestle
Illustrator: Teddy Kristiansen
Sidetal: 56
Set til kr.: 229.95

Målgruppe: 8 – 11 år

Bezunk er blevet alene for fire år siden; men han savner stadig sin afdøde kone Ellen hver eneste dag. Men det kunne jo være, hun som engel havde tid til at komme forbi til en kop kaffe, så Bezunk dækker troligt op til hende hver eneste dag; men hun kommer ikke. Det gør til gengæld et lille rødt småkageelskende egern, som den gamle trompetspillende enkemand knytter et umage venskab med.

Tina Sakura Bestle fortæller primært den lidt triste og sørgmodige historie i korte hovedsætninger, hvilket gør bogen forholdsvis let at læse; men modsat andre af Tina Sakura Bestles billedfortællinger, er der i denne fortælling langt mere lys og håb end  eksempelvis billedfortællingen Hund, som er illustreret af Anna Jacobina Jacobsen.

Bezunk og egernet er det Teddy Kristiansen, der har illustreret. Illustrationerne er holdt i afdæmpede farver, som væver sig rundt om verbalteksten. Nogle steder underbygger billedsiden verbalteksten, og andre steder fortæller den en anden historie end Tina Sakura Bestles ord. Trods Bezunk allestedsnærværende sorg, er alt ikke trist, og her er det dybtrøde egern, et vidunderligt ordløst farverigt flashback til Bezunks yngre dage med jazztrompeten og en slutning, der ikke er så trist endda, med til at skabe en vis form for glæde.

Rigtig mange børn har bedsteforældre, der bor alene derhjemme eller på plejehjem, så her har de med fortællingen om Bezunk og egernet muligheden for at sætte sig ind i det ensomme liv, alt for mange ældre lever.

Er Bezunk og egernet så for børn? Ja det er den. Denne smukke billedbog vil fint kunne indgå i et tværfagligt forløb mellem dansk og kristendom i indskolingen og på mellemtrinnet. I undervisningen vil de eksistentielle temaer kunne danne udgangspunkt for gode samtaler med børnene om sorg, savn og næstekærlighed, og rent danskfagligt er det værd at undersøge forholdet mellem tekst og billeder i bogen. Her er nok at samtale om. Men det er ikke kun i skolen, bogen vil kunne gøre gavn. Det vil den også som selvlæsning på mellemtrinnet og som samtalebog derhjemme. For hvordan er det, vi behandler hinanden og de gamle i en fortravlet hverdag?

Bezunk og egernet

Dette indlæg blev udgivet i Billedbøger, Indskoling, Mellemtrin og tagget , . Bogmærk permalinket.