Betty elsker mor

Forfatter: Alberte Winding
Illustrator: Rasmus Bregnhøi
Set til kr.: 89,-

Betty har feber, så hun må blive hjemme fra børnehave i dag. Det plejer at være hyggeligt; så skal Betty og far spise jordbæris og se flodhestefilm. Men i dag er det mor, der bliver hjemme – og det er helt forkert! Hverken urtete, kakao eller film, som mor foreslår, falder i god jord, og til sidst græder mor også, fordi alting er forkert. Så putter Betty mor på sofaen, hvor de sover sammen. Bagefter spiser de pandekager og ser flodhestefilm – og det er faktisk helt fint, synes Betty. Da far kommer hjem, sover mor igen. Godt, hun blev hjemme.

Windings tekst er letlæst og levende. Den giver, gennem Bettys synsvinkel, et yderst velfungerende forslag til børnehavebarnets tanker og følelser:

Hun skal ikke lege med Arjun, og hun skal slet ikke have pizza, for ingenting er, som det plejer at være, i dag. Der er varmt inde i Bettys hoved. Der er koldt på hendes arme. Hun har ondt under fødderne.”

Bregnhøis illustrationer udvider den udmærkede tekst til en fortælling propfyldt med detaljer, humor og et væld af referencer til både voksenlæseren og det opmærksomme barn: På Bettys værelse er der fx tegninger på sengen (der ændrer sig for hvert opslag), en ’Hello Woofi’-bold i reolen og en ”Hunden Ib”-plakat på døren. I stuen hænger forskelligt kunst på væggen, og på stuebordet ligger Børsen.

Stilen er samme let naivistiske, farvelagte stregtegninger, som vi ser i Bregnhøis øvrige billedbøger, fx ”Poul og far” og ”Hunden Ib”. Mængden af små, fine detaljer kommer her næsten op på siden af Jakob Martin Strids værker.

Winding og Bregnhøis samarbejde om Betty er meget vellykket og et rigtig godt bud på en bog, der vil fornøje både børnehavebarnet og den voksne læser. Den udfordrer ikke noget – hverken på sprog eller emne – men kan give mulighed for en snak om, hvordan det er, når man er syg og må blive hjemme.

Anmelder: Maria Seebach

Maria er uddannet pædagog og arbejder som sådan i en vuggestue i Hørsholm. Maria har specialiseret sig i de 0-6årige og bl.a. beskæftiget sig med pædagogens valg, vurdering og brug af børnelitteratur i daginstitutionen – derigennem har hun fået et særligt fokus på, hvordan forskellige bøger præsenterer børnene for forskellige udtryk, både æstetisk og kulturelt. Maria har især interesse i bøger henvendt til aldersgruppen 0-6 år, dvs. hovedsageligt billedbøger med hovedvægt på billedsiden og mere eller mindre tekst.
Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.