‘Nej! Du bliver. Du skal blive.’Så ser hun bedende på mig.
‘Og også dig, Tilda. Bliv.’
‘Åh, lad dem bare smutte,’ siger Nick, og jeg kan høre de andre le, men jeg
ser det ikke, for jeg stirrer også ned i gulvet. Jeg tror, jeg hader
Nick endnu mere, end jeg hader Marcus. Selvom han er lækker, og alle i
skolen gerne vil være sammen med ham.

I andet bind af serien om Tilda erTilda er bange for alt muligt: for spøgelser, for at falde udenfor, for at miste sin veninde Thea til klassens populære pige Elin, og for at miste sin hund, Rocky, som er meget syg. I skolen får de til opgave at skrive en liste over ting, som de er bange for. Tilda tør nu ikke skrive ikke om de ting, som hun virkelig er bange for, men det får hende alligevel til at tænke over sagerne. Og så går der ligesom sport i det i klassen: at lave uhyggelige ting. Lege Ånden i glasset og tage ud til laden ude i skoven, hvor der efter sigende spøger. Tilda lokkes med, selvom hun faktisk slet ikke tør.

Tilda er egentlig en ganske almindelig pige med familie, veninder og skole, og det er nemt at identificere sig med hende. Hendes største bekymring er at bedsteveninden Thea er begyndt at være meget sammen med klassens populære piger og værst af alt; med Tildas værste fjende, drengen Marcus, som aldrig spilder en chance for at drille hende. Tilda har ikke rigtig lyst til at hænge ud med dem, men trækkes alligevel ind i det.

Bare jeg tør kan læses uafhængigt af bind 1, som hedder ’Jeg dør uden dyr’. Forfatteren har ikke udgivet andre bøger i Danmark end de to. Bogen er humoristisk illustreret af Jonna Björnstjerna, der har lavet forsider til en del andre bøger, som er udgivet i Danmark Derudover har Björnstjerna både skrevet og illustreret billedbogen ’Eventyret om Lillebror Kanin og Fru Skræk’.

Anmelder: Louise Greiner

Har læst bøger altid og altid! Louise blev uddannet til børnebibliotekar i 1994, og har siden da tvunget gode bøger ned i halsen på alle som gad lægge krop til. De sidste 14 år er det primært gået ud over børnene i Albertslund, når de lægger vejen forbi børnebiblioteket. På sidelinjen er hun freelance konsulent hos et større forlag, og blogger om bøger både privat og i arbejdsøjemed. Når hun ikke læser, kæmper Louise en halvhjertet kamp mod ukrudtet i haven, ser film, spiller rollespil, cykler og går vild i skoven, mens hun tænker store tanker. Louise læser mest fantasybøger, historiske romaner, smukke og skæve billedbøger, tegneserier og bøger om seje piger.