Sidetal: 120
Forlag: Carlsen / Serie: Anna Banana
Set til kr.: 199

Målgruppe: 6-9 år

Anna har sine problemer i begyndelsen af bogen. Hvad skal hun tage med til en ”sleep-over” hos Isabel?

”Hvilken pyjamas skal jeg tage med: den med regnbuen, eller den med ponyen? Spurgte jeg med hovedet nede i kommodeskuffen. Min hund Banana lagde hovedet på skrå, som om hun overvejede sagen.”

Anna, Sadie og Isabel har en hyggelig aften, men så begynder spillet ”Sandhed og konsekvens”, og da Isabels to større søstre blander sig, bliver det pludselig en hård leg. Til et sandhedsspørgsmål spørger de Anna: Hvilken veninder sætter du højest: Sadie eller Isabel? Heldigvis nægter Anna at svare, men så må hun tage konsekvensen og udfordringen med at balancere med en gammel vase på hovedet. Den taber hun, den knækker – og det forsøger pigerne at gemme som en hemmelighed, men så sker der heldigvis noget i løbet af natten, hvor Anna ikke kan sove, fordi hun har dårlig samvittighed.

Godt, at der findes voksne, der har tid til at lytte til en skyldtynget pige. Den tid har Olga, Isabels mormor.

Således ender alt vel.

Det er en serie, hvor de små piger kommer ud for problemer, de skal forsøge at løse. Problemerne kan måske synes små for voksne, men det er de ikke for børnene, og her bliver de taget alvorligt.

Der er glimrende illustrationer til at bryde teksten med, der er poteaftryk under hver kapiteloverskrift, og bogen er helt klassisk i forhold til seriebøgers længde: den er på 120 sider. Helt overskueligt, men det er også en bog, der kan læses af gode læsere i indskolingen. Det er nummer syv i serien om Anna og hunden Banana. De foregående har titlerne: Uvenner, En, to, mange, Væddemålet, En hund, to hundrede, Stakkels lille killing, Opskrift på kaos og nu Hemmeligheden.

Man kan læse denne bog uden at have læst de foregående, men der er jo det særlige ved seriebøger, at de følger problemer og konflikter gennem hele serien, så naturligvis giver det mest mening at følge Anna og hunden Banana fra bog et og frem.

Link: Om forfatteren

Dette indlæg blev udgivet i seriebog og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.