Alt på spil

Forfatter: Søren Jessen
Sidetal: 214

Ungdomsromanen ”Alt på spil” er en selvstændig fortsættelse af ”Liv på spil.” Der er tale om en hurtigt og let læst roman, der handler om nogle af de problemer, som unge frygter mest: Digital mobning, deling af billeder på de sociale medier og i lukkede internetfora og endelig rent fysisk mobning i skolen.

”Alt på spil” spiller på dobbeltbetydningen i titlen. Alt er på spil for hovedpersonen Lisa, samtidig med at ”Alt” er et computerspil med en altafgørende betydning for handlingen. Spillet minder ekstremt meget om ”Grand Theft Auto” (GTA), hvor spilleren tager kontrol over diverse køretøjer og anvender dem til tvivlsomme formål. Lisa finder ved et tilfælde spillet på en CD i et Anders And blad, som hun læser i, mens hun slikker sårene efter den mobning og sociale kontrol, som et trekløver af piger fra hendes 7. klasse, Freja, Emma og Mathilde, udøver over alle andre. Klassekammeraterne, og især Lisa, holdes brutalt nede.

Det viser sig, at ”Alt” er et spil, man kan bruge til at se ind i, styre og kontrollere andre mennesker med. Den kontrol tager Lisa over de tre piger, og herfra er ”Alt på spil” en hæsblæsende thriller om brutale Lisas hævn, hvor mord, selvmord, drukning og en computer, der forsvinder i Aarhus underverden, alle er vigtige ingredienser. Freja, Emma og Mathilde bliver stegt over langsom ild og grillet af Lisa i spillet, hvor hun ikke kan kontrollere sin hævntørst. Lige da det er godt på vej til at gå helt galt for Lisa, møder hun Mads, der har et særligt kendskab til ”Alt” og ved, hvordan man kan styre det og gøre ting ugjorte.

Udover at være en spændende fortælling er ”Alt på spil” også en herlig Aarhus-fortælling, idet byen udgør baggrunden for handlingen. Det er helt forfriskende at være på udflugt med Lisa, mens hun pjækker fra skolen og tager en tur med Letbanen (ja, her i romanen kører den!), besøger indkøbscenteret Bruuns Galleri, Ringgadebroen, Kødbyen, DOKK1, Filmbyen, Kulbroen og det kommunale skolevæsens nyeste skoleflagskib Frederiksbjerg Skole, hvor Lisa og hendes mobbere går. På omslaget er dette Aarhus-tema antydet ved, at illustratoren Søren Jessen har vist byggeriet Bølgen ude på kajen i Aarhus Øst. Det, at handlingen er hensat til Smilets By, betyder ikke, at alle andre ikke kan læse med. Men bogen skriver sig hermed ind i den bette række af ungdomsromaner fra den jyske hovedstad, hvor Svend Aage Madsens ”Jagten på et menneske” (Dansklærerforeningens Forlag, 1991) stadig rager op. En roman, hvor spil og spillet også spiller en central rolle.

”Alt på spil” er et fornøjeligt bekendtskab, der kan læses på mange måder. Romanen vil tiltale den unge, der ønsker en letlæst, vedkommende og spændende roman, samtidig med at den kan indgå i danskundervisningen på slut-mellemtrinnet og i 7. klasse. Her er nok at tale om – også om hvad computerspil er og kan.

Søren Jessen
Gyldendal – med læseprøve