Anmelderne

Birgitte Rasch
Jeg er uddannet lærer fra Nørre Nissum Seminarium og har arbejdet som lærer først i Albertslund og senere på Bernadotteskolen, hvor jeg både var lærer og skolebibliotekar. Jeg var med i ”Den gode historie” i flere omgange og har været forlagskonsulent i børne- og ungdomsbøger siden 2002.
Bodil Christensen
Charlotte Hitzner
Charlotte Hitzner er uddannet teolog, men har sideløbende med sine studier arbejdet som skribent og anmelder af børne- og ungdomslitteratur for forskellige netbaseret medier. Hun har en særlig forkærlighed for nordiske billedbøger og i særdeleshed de lidt skøre og skæve af slagsen.
Eiler Jensen
Eva Schelke
Eva er uddannet lærer og skolebibliotekar og er ansat på Korskildeskolen, hvor hun underviser i dansk i overbygningen og arbejder i team med folkebibliotekets folk på skolens integrerede bibliotek. Glæden ved en god bog har hun med helt fra barns ben. Begge hendes forældre læste op for Eva og hendes søskende fra de var helt små. I skolealderen læste hun stort set hele skolebiblioteket og var en flittig gæst på folkebiblioteket. På seminariet fik Eva øjnene op for 90’ernes børne- og ungdomslitteratur - og siden har hun været hooked. Hun er vild med at læse og arbejde med bøger og billedbøger til børn og unge og elsker at formidle dem. Eva har en forkærlighed for de lidt skæve og vilde bøger til børn og unge – fra billedbøger til ungdomsromaner.
Jakob Kragh
Er cand.mag. med et speciale om børnelitteratur. Jakob har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur; og det var kun med til at hans glæde over bøger til børn og unge bare voksede uhæmmet. Jakob har en forkærlighed for realisme, for sprogligt stramme og sprogligt flippede bøger. Og så har han siden han kunne sætte to ord sammen elsket de bedste rim og remser.
Janus Neumann
Janus er uddannet lærer og Cand. Pæd, i didaktik m.s.h.p. dansk med speciale i børne- og ungdomslitteratur. Janus har arbejdet på Skovshoved Skole i Gentofte siden 2002 og har i forlængelse af sin kandidatuddannelse holdt flere foredrag om børnelitteratur. Janus har en særlig interesse for den børnelitterære historie, den ironiske børnelitteratur og billedbøger.
Lea Reitel Høyer
Lea er dansklærer og skolebibliotekar, cand.mag. i norsk og dansk samt Master i børnelitteratur. Har interesseret sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år; har skrevet undervisningsmaterialer om litteratur for ClioOnlines danskportal og har været medlem i indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge. Er vild med nordisk litteratur, særlig norske romaner, og har forkærlighed for eksperimenterende børne- og ungdomslitteratur.
Line Frømann Ehlers
Line er uddannet bibliotekar DB anno 2007 og har arbejdet som børnebibliotekar på Herning Bibliotekerne siden da. Hun elsker det gode gys, både for børn og voksne, og læser derfor meget i den genre. Men hendes litterære interesser spænder vidt, og elsker også en god fantasyroman eller dystopi. Efter at Lines liv er blevet beriget med to fantastiske børn, er hun helt naturligt også blevet interesseret i bøgerne for de allermindste, herunder både pege- og billedbøger - som læses i uhyrlige mængder på hjemmematriklen. Desuden anmelder Line både børne-, unge- og voksenlitteratur til Herning Folkeblad.
Lonni Carlsen
Lonni er uddannet lærer samt skolebibliotekar og arbejder til daglig på Gildbroskolen i Ishøj. Hun underviser i dansk i udskolingen og er fagansvarlig for dansk på skolens læringscenter. P.t. er Lonni i færd med at afslutte en pædagogisk diplomuddannelse i ’Medier og kommunikation’. Sideløbende med lærergerningen arbejder hun som beskikket censor i dansk. Lonni er særligt interesseret i litteratur, der henvender sig til de ældste elever i folkeskolen.
Louise Greiner
Har læst bøger altid og altid! Louise blev uddannet til børnebibliotekar i 1994, og har siden da tvunget gode bøger ned i halsen på alle som gad lægge krop til. De sidste 14 år er det primært gået ud over børnene i Albertslund, når de lægger vejen forbi børnebiblioteket. På sidelinjen er hun freelance konsulent hos et større forlag, og blogger om bøger både privat og i arbejdsøjemed. Når hun ikke læser, kæmper Louise en halvhjertet kamp mod ukrudtet i haven, ser film, spiller rollespil, cykler og går vild i skoven, mens hun tænker store tanker. Louise læser mest fantasybøger, historiske romaner, smukke og skæve billedbøger, tegneserier og bøger om seje piger.
Louise Nilsson
Louise er uddannet folkeskolelærer fra Læreruddannelsen i Århus i 2014, hvor hun i forbindelse med sit bachelorprojekt bidrog med en artikel til tidsskriftet Bachelorvinkler på lærerprofessionen, nr. 3, juni 2015 om læreres kriterier for valg af ungdomslitteratur. Efter endt læreruddannelse hun startede på kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) på DPU i Århus, som hun afslutter sommeren 2016. Sideløbende med sit studie har Louise desuden arbejdet som privatunderviser og lærer hos LærDansk Aarhus. På læreruddannelsen blev hendes interesse for børne- og ungdomslitteratur vakt, og det åbnede sig for hende, hvilket stort potentiale den har at byde ind med. Louise er især interesseret i ungdomslitteraturen - og særligt den nyere komplekse ungdomslitteratur. Den kan bare noget særligt, både i forhold til at fange eleverne og behandle komplekse elementer, men den giver også en masse at reflektere over, som hun finder helt fantastisk.
Maria Seebach
Maria er uddannet pædagog og arbejder som sådan i en vuggestue i Hørsholm. Maria har specialiseret sig i de 0-6årige og bl.a. beskæftiget sig med pædagogens valg, vurdering og brug af børnelitteratur i daginstitutionen – derigennem har hun fået et særligt fokus på, hvordan forskellige bøger præsenterer børnene for forskellige udtryk, både æstetisk og kulturelt. Maria har især interesse i bøger henvendt til aldersgruppen 0-6 år, dvs. hovedsageligt billedbøger med hovedvægt på billedsiden og mere eller mindre tekst.
Nana Baaner Klitgaard
Nana er cand.mag i dansk og engelsk og har taget 3. modul på masteruddannelsen i børnelitteratur (om formidling af børnelitteratur). Hun arbejder som freelanceredaktør af alle mulige slags bøger, men børne- og ungdomsbøgerne er dem, hun brænder for. I sin tid skrev Nana speciale om dannelsesromanen, så måske plantede hun ubevidst et frø der til interessen for ungdomsromanen, det “dannende” og coming of age-litteraturen. Nana har en lang baggrund i forlagsverdenen og har bl.a. arbejdet som børnebogsredaktør på Politikens Forlag. Derudover har Nana arbejdet med journalistiske bøger og anden faglitteratur for voksne.
Nynne Jakobsen
Nynne har, siden hun var en lille pige, altid været en læsehest. Så meget, at hun flyttede fra Nordsjælland til Aarhus for at tage en bachelor i litteraturhistorie. Nu er hun imidlertid vendt hjem til det sjællandske, hvor hun læser på kandidatuddannelsen ’Moderne kultur og kulturformidling’ på Københavns Universitet. Nynne har arbejdet på forlag, og derudover har hun oversat forskellige bøger – primært bøger til børn og unge. Blandt Nynnes forskellige interesser indenfor litteratur og kunst har børne- og ungdomslitteraturen en helt særlig plads – både i hendes hjerte, men også i hendes evigt voksende bogreol. Især er hun vild med smukke billedbøger, eventyrlige fortællinger og graphic novels.
Pia Aagesen Kleinert
Uddannet lærer fra Jonstrup Statsseminarium i 1984. Har være ansat på Aaker Skole fra 1984-91 og siden 1993 på Skovshoved Skole. Har taget læsevejlederuddannelsen i 2008 og har siden fungeret som læsevejleder for indskoling og mellemtrin.
Sanne Katrine Haugaard
Uddannet fra Zahles Seminarium i 1995. Har været ansat på Skovshoved Skole siden 1995. Blev i 2002 uddannet som skolebibliotekar og har fungeret som sådan siden.
Sarah Louise Ann Novak
Uddannet Cand. scient. bibl. Til daglig slår hun sine folder som børnebibliotekar på Vangede Bibliotek, hvor hun udtænker skumle planer for den litterære indoktrinering af bibliotekets lånere. Det er endnu ikke lykkedes hende at læse samtlige titler i børnebiblioteket, men hun har gjort et hæderligt forsøg. Man finder hende fortrinsvis foran hylderne med fantasy-, science fiction- og gyserlitteratur, men i realiteten er hun stort set altlæsende – når hun altså ikke spiller computerspil, strikker, syr eller forsøger at tale sin ene kat fra at overtage verdensherredømmet.
Søren Fanø