Max og Bella tager bussen

‣ Forfatter: Tove Krebs Lange

‣ Illustrator: Tove Krebs Lange

‣ Pris: 99,95

‣ Målgruppe:4+

‣ ISBN: 9788702186994

Frida tager telefonen med det samme. Max kan høre, hun er urolig. ”Hvorfor var I ikke med bussen? Hvad har I lavet? Vi aftalte jo, at I skulle tage bus nummer tre!” ”Det gjorde vi også,” siger Max. ”Men bussen kørte den forkerte vej.”

Max og Bella er bedste venner, og de skal køre med bus hen til Max’ bedsteforældre. Max’ storesøster Frida skal følge med dem, men da Max og Bella fjoller så meget, at de ikke når at komme med bussen, bliver Frida sur og tager cyklen i stedet. Max og Bella må nu selv tage med bussen, og det bliver lidt farligt, da de kommer til at tage med den forkerte bus og farer vild. Heldigvis hjælper en sød dame dem med at komme med den rigtige bus, og det hele ender godt, da de kommer hjem til Max’ bedsteforældre, og bedstefaderen har lavet en sæbekassebil, som de skiftes til at trække hinanden rundt i.

Forfatteren og illustratoren Tove Krebs Lange er kendt fra sine letlæsningsbøger om aben Læsefidusen. Her bevæger hun sig over på billedbogsområdet – og det gør hun bare rigtig godt! Hun har selv illustreret bogen, og jeg er vild med de søde, farverige illustrationer, der helt sikkert vil begejstre de små tilhørere. Samtidig synes jeg, hun har formået at skrive en historie som kan fange selv mindre børnehavebørn og de yngste skolebørn (bogen blev testet på hjemmepublikummets drenge på 4 og 6). Den er tilpas letforståelig for de yngste, men samtidig så spændende og vedkommende for de ældste, at de også vil være med.

Temaet om at skulle klare sig selv (her for at tage bussen alene) og det med at fare vild er også noget, de fleste børn vil kunne genkende og spejle sig i, og jeg synes bogen lægger op til en masse rigtig gode snakke mellem børn og forældre. Den får min varmeste anbefaling.

Bogen ”Max og Bella skal begynde i skole” i samme serie er også anmeldt her på siden.