Kongedatteren Leonora Christina: Historisk roman fra Christian den 4.s tid

‣ Forfatter: Herta J. Enevoldsen

‣ Udgivelsesår: 2013/1977

‣ Pris: 129,95

‣ Sidetal: 192

‣ ISBN: 9788702145359

Leonora Christina er et af Christian den 4.s mange børn med Kirsten Munk – og ubetinget hans yndlingsdatter. Hun er klog, smuk og forstår at føre sig frem som en rigtig kongedatter bør. Af samme grund rager hun tit uklar med andre – først hendes søstre, og siden hendes halvbror Frederik d. 3.s dronning, Sofie Amalie. Sidstnævnte bliver en skæbnesvanger fjende at have! Leonora og hendes mand Corfitz Ulfeldt har fremtrædende pladser ved hoffet, mens Christian d. 4. stadig lever. Leonora fungerer som rigets førstedame og Corfitz passer rigets finanser. Alt går dem godt, og fremtiden er lys. Men så dør først kronprins Christian, som er dem venligt stemt, og siden Christian d. 4. selv, og nu krones Frederik d. 3. som konge. Corfitz’ forhold til den nye konge er lige så anstrengt som Leonoras til den nye dronning, og snart er de i frit fald fra magtens tinder. Først vil Frederik se Corfitz regnskaber, for mens Danmark er fattigt, så er familien Ulfeldt rige, og til sidst ser Corfitz og Leonora ingen anden udvej end at flygte fra landet. Det bliver en flugt som aldrig rigtig ender.

Herta J. Enevoldsen har flere bøger bag sig om kongelige og adelige historiske personer. Kongedatteren Leonora Christina: Historisk roman fra Christian den 4.s tid er en romantiseret beskrivelse af Leonora Christinas liv, men er ret solidt baseret på facts. Men heldigvis findes der flere biografier om hende til børn. Blandt andet Eleonora – en kongedatter af Jeanne Bau-Madsen. Andre skønlitterære bøger om Leonora Christina: Maria Hellebergs Leonora.

Jeg læste serien som barn – og elskede den! Dengang var den inddelt i 3 dele: Kongedatteren Leonora Christina, Leonora Christina og Corfitz Ulfeldt, samt Leonora Christina i Blåtårn. I denne nyudgivne serie er de 3 dele samlet i 2: Kongedatteren Leonora Christina og Leonora Christina i Blåtårn.

Serien er nyredigeret af Louise Langhoff Koch, og det må siges at være med yderst nænsom hånd. Teksten virker i mine øjne stadig noget gammeldags i det. Men det er til at bære over med. Det er jo en historisk roman, og hvis personerne af og til taler noget opstyltet, så virker det ikke helt unaturligt.
’Vist har det krævet sin pris, kære ven, men tro mig, det er pengene værd. Om hundreder af år, når andre fyrsteslotte for længst er sunket i grus, vil det stadig knejse stolt med sine stærke mure. Og de gyldne kobbertage vil til den tid være irgrønne og smukke af ælde’.

Leonora og hendes skæbne vil interessere mange. Hun er en helt usædvanlig historisk personlighed. Som hun er beskrevet i bogen kan jeg godt forstå, at hun skaffede sig mange fjender, for selvom hun var klog og smuk, så var hun faktisk ikke særlig sød. Hun blev elsket og feteret af de fleste omkring sig, og hun vidste det, og udnyttede det. Ofte til at ydmyge dronning Sofie Amalie, som ikke havde samme charme som hende selv. Og dronningen skulle vise sig at blive en mægtig fjende.

Anmeldelsen er skrevet af Louise Greiner

Har læst bøger altid og altid! Louise blev uddannet til børnebibliotekar i 1994, og har siden da tvunget gode bøger ned i halsen på alle som gad lægge krop til. De sidste 14 år er det primært gået ud over børnene i Albertslund, når de lægger vejen forbi børnebiblioteket. På sidelinjen er hun freelance konsulent hos et større forlag, og blogger om bøger både privat og i arbejdsøjemed. Når hun ikke læser, kæmper Louise en halvhjertet kamp mod ukrudtet i haven, ser film, spiller rollespil, cykler og går vild i skoven, mens hun tænker store tanker. Louise læser mest fantasybøger, historiske romaner, smukke og skæve billedbøger, tegneserier og bøger om seje piger.